Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Two-dimensional pattern matching against local and regular-like picture languages

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F21%3A00354392" target="_blank" >RIV/68407700:21230/21:00354392 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11320/21:10440772

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.tcs.2020.12.026" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.tcs.2020.12.026</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.tcs.2020.12.026" target="_blank" >10.1016/j.tcs.2020.12.026</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Two-dimensional pattern matching against local and regular-like picture languages

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Given a two-dimensional array of symbols and a picture language over a finite alphabet, we investigate how to find rectangular subarrays that belong to the picture language. Two-dimensional pattern matching problems can be formulated by interpreting subarrays as matches and picture languages as patterns. We formulate four particular problems – finding maximum, minimum, any or all match(es) – and describe algorithms solving the problems for basic classes of picture languages, which include local picture languages and picture languages accepted by various types of deterministic two-dimensional finite automata such as four-way, three-way and two-way automata, on-line tessellation automata, and returning finite automata. We also prove that the pattern matching problems cannot be solved for the class of local picture languages in time linear in the input area unless the well known problem of triangle finding in a graph is solvable in quadratic time. This shows a fundamental difference between the complexity of one-dimensional and two-dimensional pattern matching.

  • Název v anglickém jazyce

    Two-dimensional pattern matching against local and regular-like picture languages

  • Popis výsledku anglicky

    Given a two-dimensional array of symbols and a picture language over a finite alphabet, we investigate how to find rectangular subarrays that belong to the picture language. Two-dimensional pattern matching problems can be formulated by interpreting subarrays as matches and picture languages as patterns. We formulate four particular problems – finding maximum, minimum, any or all match(es) – and describe algorithms solving the problems for basic classes of picture languages, which include local picture languages and picture languages accepted by various types of deterministic two-dimensional finite automata such as four-way, three-way and two-way automata, on-line tessellation automata, and returning finite automata. We also prove that the pattern matching problems cannot be solved for the class of local picture languages in time linear in the input area unless the well known problem of triangle finding in a graph is solvable in quadratic time. This shows a fundamental difference between the complexity of one-dimensional and two-dimensional pattern matching.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-09967S" target="_blank" >GA19-09967S: Hierarchické architektury pro rozpoznávání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theoretical Computer Science

  • ISSN

    0304-3975

  • e-ISSN

    1879-2294

  • Svazek periodika

    870

  • Číslo periodika v rámci svazku

    May

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    137-152

  • Kód UT WoS článku

    000649704000008

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85098153050