High-Efficiency and High-Power-Density Semiconductor Converters
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F23%3A00367661" target="_blank" >RIV/68407700:21230/23:00367661 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ieeexplore.ieee.org/document/10221401" target="_blank" >https://ieeexplore.ieee.org/document/10221401</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/PIERS59004.2023.10221401" target="_blank" >10.1109/PIERS59004.2023.10221401</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
High-Efficiency and High-Power-Density Semiconductor Converters
Popis výsledku v původním jazyce
The paper describes development of high-efficiency and high-power-density semiconductor converters intended for a two-stage charging station equipped with gallium nitride-based transistors. It consists of an input PWM rectifier that includes an active power factor correction (part PFC) and an output DC-DC voltage converter with an AC intermediate circuit, containing a single-phase bridge voltage resonant inverter with a series resonant LLC circuit on the primary side of the isolation transformer and a single-phase bridge synchronous rectifier on the secondary side of the transformer. The use of resonant topology significantly reduces the switching losses of transistors. The converter ensures the output voltage according to the requirements of the traction battery and the demanded galvanic isolating the feeding network from the being charged vehicle battery and other equipment. The maximum efficiency of the functional sample of the charging station is 97 % and the power density is 3.5 kW per liter.
Název v anglickém jazyce
High-Efficiency and High-Power-Density Semiconductor Converters
Popis výsledku anglicky
The paper describes development of high-efficiency and high-power-density semiconductor converters intended for a two-stage charging station equipped with gallium nitride-based transistors. It consists of an input PWM rectifier that includes an active power factor correction (part PFC) and an output DC-DC voltage converter with an AC intermediate circuit, containing a single-phase bridge voltage resonant inverter with a series resonant LLC circuit on the primary side of the isolation transformer and a single-phase bridge synchronous rectifier on the secondary side of the transformer. The use of resonant topology significantly reduces the switching losses of transistors. The converter ensures the output voltage according to the requirements of the traction battery and the demanded galvanic isolating the feeding network from the being charged vehicle battery and other equipment. The maximum efficiency of the functional sample of the charging station is 97 % and the power density is 3.5 kW per liter.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedigs of PIERS 2023 in Prague
ISBN
—
ISSN
1559-9450
e-ISSN
1559-9450
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1553-1560
Název nakladatele
Electromagnetics Academy
Místo vydání
Cambridge
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
3. 7. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—