Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Graph Neural Network Empowered Resource Allocation for Connected Autonomous Mobility

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F23%3A00373613" target="_blank" >RIV/68407700:21230/23:00373613 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/IRC59093.2023.00049" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1109/IRC59093.2023.00049</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/IRC59093.2023.00049" target="_blank" >10.1109/IRC59093.2023.00049</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Graph Neural Network Empowered Resource Allocation for Connected Autonomous Mobility

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autonomous mobility and computations provided for passengers impose a high hardware and energy consumption related costs when deployed locally on connected autonomous vehicle (CAV). Distribution of resources for computation accross the edge of mobile network by means of multi-access edge computing (MEC) allows to reduce the cost of the CAVs. However, the decision on computation offloading and allocation of resources for computing is itself a computationally complex task. Existing works typically do not fully exploit the potential of machine learning by combining novel advances in deep reinforcement learning (DRL) and graph neural networks (GNNs) that are suited for graph structure of the MEC. We propose a novel framework combining GNNs with deep deterministic policy gradient (DDPG) variant of DRL. The proposed concept is tested in environment with simulated gNodeBs, CAVs and execution of actions that simultaneously trade off uplink and processing resources and control the soft deadline buffer. In scenario with one base station and 12 CAVs our approach outperforms commonly used multilayer perceptron DDPG by 59% in terms of failed task ratio metric. Additionally, in scenario with 3 base stations and 25 CAVs, the proposal reaches over 33% for the same metric over round robin (RR) distribution.

  • Název v anglickém jazyce

    Graph Neural Network Empowered Resource Allocation for Connected Autonomous Mobility

  • Popis výsledku anglicky

    Autonomous mobility and computations provided for passengers impose a high hardware and energy consumption related costs when deployed locally on connected autonomous vehicle (CAV). Distribution of resources for computation accross the edge of mobile network by means of multi-access edge computing (MEC) allows to reduce the cost of the CAVs. However, the decision on computation offloading and allocation of resources for computing is itself a computationally complex task. Existing works typically do not fully exploit the potential of machine learning by combining novel advances in deep reinforcement learning (DRL) and graph neural networks (GNNs) that are suited for graph structure of the MEC. We propose a novel framework combining GNNs with deep deterministic policy gradient (DDPG) variant of DRL. The proposed concept is tested in environment with simulated gNodeBs, CAVs and execution of actions that simultaneously trade off uplink and processing resources and control the soft deadline buffer. In scenario with one base station and 12 CAVs our approach outperforms commonly used multilayer perceptron DDPG by 59% in terms of failed task ratio metric. Additionally, in scenario with 3 base stations and 25 CAVs, the proposal reaches over 33% for the same metric over round robin (RR) distribution.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20203 - Telecommunications

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LUASK22064" target="_blank" >LUASK22064: Prediktivní alokace výpočetních prostředků pro autonomní řízení na hraně sítě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    IEEE Robotic Computing (IEEE IRC 2023)

  • ISBN

    9781665472616

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    260-264

  • Název nakladatele

    IEEE

  • Místo vydání

    Irvine, CA

  • Místo konání akce

    California

  • Datum konání akce

    11. 12. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001195993100043