Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ineffective but Reasonable - Why do European Airlines Operate Short-haul Flights?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F14%3A00218364" target="_blank" >RIV/68407700:21260/14:00218364 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Ineffective but Reasonable - Why do European Airlines Operate Short-haul Flights?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper analyses profitability of short-haul and long-haul flights operated by selected European airlines using cost functions developed by Swan & Adler and by methodology estimating airline?s annual per-flight earnings from publicly available data developed by Horák. The fundamental question was how do short-haul flights stand when compared with long-haul flights in terms of profitability? It appears that mostly just the long-haul flights are efficient for the airlines to operate. We combined profitability analysis with analysis of the Hub and Spoke system. Including the Hub and Spoke into the analysis, we were able to confirm that complexity of the airline business allows operation of short-haul flights even if they are ineffective from purely economic point of view. However, it is questionable, if such arrangement is sustainable in connection with airport and airspace congestions, strong competition from the low-cost airlines and emergence of the high-speed rail systems.

  • Název v anglickém jazyce

    Ineffective but Reasonable - Why do European Airlines Operate Short-haul Flights?

  • Popis výsledku anglicky

    This paper analyses profitability of short-haul and long-haul flights operated by selected European airlines using cost functions developed by Swan & Adler and by methodology estimating airline?s annual per-flight earnings from publicly available data developed by Horák. The fundamental question was how do short-haul flights stand when compared with long-haul flights in terms of profitability? It appears that mostly just the long-haul flights are efficient for the airlines to operate. We combined profitability analysis with analysis of the Hub and Spoke system. Including the Hub and Spoke into the analysis, we were able to confirm that complexity of the airline business allows operation of short-haul flights even if they are ineffective from purely economic point of view. However, it is questionable, if such arrangement is sustainable in connection with airport and airspace congestions, strong competition from the low-cost airlines and emergence of the high-speed rail systems.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Pre-Conference Proceedings of the 11th International Conference on Logistics & Sustainable Transport 2014

  • ISBN

    9789616962001

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    University of Maribor

  • Místo vydání

    Maribor

  • Místo konání akce

    Celje

  • Datum konání akce

    19. 6. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku