Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mathematical Background of Contrail Formation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F19%3A00334229" target="_blank" >RIV/68407700:21260/19:00334229 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-2019-Part-3.pdf" target="_blank" >https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-2019-Part-3.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Mathematical Background of Contrail Formation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Condensation trail or simply contrail is an artificial cloud which forms behind aircraft and initially looks like a white strip. It may dissipate very quickly but it may also spread and persist for minutes or even couple of hours. The increase in cloudiness coverage has a negative impact on the climate because it changes the radiation balance of the Earth-atmosphere system. Contrails and contrail induced cloudiness cause mostly positive radiative forcing which tends to warm the atmosphere. This article is mainly focused on contrail formation. It explains the basic principle of contrail and contrail induced cloudiness formation and shows the possible way to calculate whether a contrail will or will not develop under given conditions. The paper briefly describes an ongoing contrail research carried out by the Czech Technical University in Prague as well. One part of the research is focused on ground-based contrail observation and measurement. Meteorological data which is necessary for contrail formation prediction are retrieved from aerological measurement. The aim of the whole research is to identify conditions under which it would be better to prevent contrail formation and subsequently define operations measures to avoid contrail formation.

  • Název v anglickém jazyce

    Mathematical Background of Contrail Formation

  • Popis výsledku anglicky

    Condensation trail or simply contrail is an artificial cloud which forms behind aircraft and initially looks like a white strip. It may dissipate very quickly but it may also spread and persist for minutes or even couple of hours. The increase in cloudiness coverage has a negative impact on the climate because it changes the radiation balance of the Earth-atmosphere system. Contrails and contrail induced cloudiness cause mostly positive radiative forcing which tends to warm the atmosphere. This article is mainly focused on contrail formation. It explains the basic principle of contrail and contrail induced cloudiness formation and shows the possible way to calculate whether a contrail will or will not develop under given conditions. The paper briefly describes an ongoing contrail research carried out by the Czech Technical University in Prague as well. One part of the research is focused on ground-based contrail observation and measurement. Meteorological data which is necessary for contrail formation prediction are retrieved from aerological measurement. The aim of the whole research is to identify conditions under which it would be better to prevent contrail formation and subsequently define operations measures to avoid contrail formation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10509 - Meteorology and atmospheric sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    TRANSPORT MEANS 2019 - PROCEEDINGS OF THE 23rd INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE

  • ISBN

  • ISSN

    1822-296X

  • e-ISSN

    2351-7034

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    1559-1563

  • Název nakladatele

    Kaunas University of Technology

  • Místo vydání

    Kaunas

  • Místo konání akce

    Palanga

  • Datum konání akce

    2. 10. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku