Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Synergie v plánování železničních linek. Zefektivnění obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Metodika

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F19%3A00344900" target="_blank" >RIV/68407700:21260/19:00344900 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Synergie v plánování železničních linek. Zefektivnění obsluhy území veřejnou drážní dopravou. Metodika

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem metodiky je poskytnout objednatelům drážní osobní dopravy přehledné vodítko k identifikaci potenciálu pro dosažení synergie v oblasti provozního konceptu v rámci disponibilního území a zpravidla i zdrojů a zlepšení funkčnosti stávající dopravní obsluhy území. Metodika se skládá z několika vzájemně propojených a navazujících částí. Synergií se zde rozumí vzájemná koordinace provozních konceptů různých objednatelů, a to jak ve směru vertikálním (dálkový + regionální objednatel či mezi různými vrstvami nabídky téhož objednatele), tak ve směru horizontálním (dva či více sousedících regionálních objednatelů). Koordinace se může realizovat různými způsoby – slučováním a prodlužováním linek, anebo jejich (alespoň nepřesným) prokladem do polovičního taktu, který může být spojen s harmonizací úsekových dob jízdy. Další možností je větvení linky buď do větví o dvojnásobné době taktu, anebo anebo se spojováním a rozpojováním jednotek při zachování doby taktu na obou větvích. Výsledkem takovéto synergie může být vyšší četnost obsluhy a zkrácení cestovních dob pro většinu cestujících – tedy zlepšení časové a prostorové dostupnosti území – za cenu obsluhy některých stanic a zastávek s nízkou poptávkou autobusem místo vlakem. Sloučením linek více objednatelů také může v mnoha případech dojít k zefektivnění oběhů kolejových vozidel – ke zvýšení kilometrického proběhu na jedno vozidlo, případně i ke snížení turnusové potřeby vozidel. Takto ušetřené rozpočtové prostředky pak objednatel může použít na rozvoj dopravní obslužnosti v relacích s vysokou poptávkou. Oproti dosud známým výzkumným projektům a studiím je synergické plánování provozních konceptů zavedeno nikoli jako ojedinělý případ vzájemné dohody, ale jako standardní přístup, který však má své limity, popsané v Analytické části.

  • Název v anglickém jazyce

    Synergy in Railway Public Transport Line Planning. Improvement of Efficiency of Spatial Public Railway Transport Service. Methodology

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this methodology is to provide orderers of public railway transport service with clearly arranged handbook, with the goal of harvesting of synergistic effects between different hierarchical service layers (segments) for planning of efficient operational concept, based on the principle of Integrated Periodic Timetable. The methodology considers adequacy of service, related to transport demand, which is expectable in given area. Efficiency of rolling stock utilization is considered as well.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TJ01000162" target="_blank" >TJ01000162: Synergie v plánování železničních linek – zefektivnění obsluhy území veřejnou drážní dopravou</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    TJ01000162_V2

  • Číslo předpisu

    197/2019-710-VV/1

  • Technické parametry

    Metodika (monografie, 55 stran, příloha 11 stran) rozpracovává diferenciaci a segmentaci provozního konceptu v závislosti na topologickém faktoru tratě, faktorech cestovní doby do centra a nabídky spojů (souběh s dálk. linkou). Nabízí obecně (celostátně) aplikovatelný nástroj pro podporu koncepč. rozhodování objednatelů, projektantů a provozovatele dráhy. Tento zcela nový výsledek, je na výslovnou žádost Aplikačního garanta (MD ČR, IČ 66003008, Odbor veřejné dopravy, odpov. osoba Ing. Václav Macek, vaclav.macek@mdcr.cz, tel. 225 131 340, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1) formulován jako důsledně obecný. Met. je určena hlavně pro objednatele veřejné drážní osobní dopravy. Je pojata jako strukturovaný soupis možných postupů pro zvýšení atraktivity a zároveň efektivity provozního konceptu – přednostně s využitím stávajících zdrojů. Uplatnění je zamýšleno ve dvou úrovních komplexity - izolované dopr. plánování pouze v oblasti působnosti objednatele, a koordinované plánování více objednatelů.

  • Ekonomické parametry

    Aplikace met. povede ke snížení rozsahu výhledové infrastruktury, tedy k úspoře nákladů v závislosti na rozsahu úpravy provoz. konceptu. I přes nutnost vybudování infrastruktury, umožňující zavedení celodenního 60-min či 30-min taktu, dojde k úhrnné úspoře nákladů v odhad. výši nižších desítek mld. Kč, a dále ke každoroční úspoře nákladů na provoz, údržbu a obnovu nepotřebné infrastruktury. Navýšením rozsahu objednávané dopravy (nemusí být vždy přímo vyvoláno touto met.), dojde k navýšení kompenzací dopravcům v rámci objednávky veřej. služeb v přepravě cestujících v úhrnné výši řádově nižších stovek mil. Kč ročně. Tyto dodatečné náklady budou však zčásti vykompenzovány nárůstem počtu cestujících (a tedy vybraných tržeb) díky zvýšení pravidelnosti a přehlednosti nabídky spojů a přechodu na integrální 60-min takt - což navíc usnadní integraci provoz. konceptů po (postupné) výstavbě RS, a tedy posílení socioekonom. přínosů RS. Metodika je doplněna o Nákladovou přílohu s uvedením uvažovaných jednotkových nákladů.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů