Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Masks up: In-Flight Mild Hypoxia, Respiration and COVID-19

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F22%3A00362103" target="_blank" >RIV/68407700:21260/22:00362103 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.23919/NTCA55899.2022.9934579" target="_blank" >https://doi.org/10.23919/NTCA55899.2022.9934579</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.23919/NTCA55899.2022.9934579" target="_blank" >10.23919/NTCA55899.2022.9934579</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Masks up: In-Flight Mild Hypoxia, Respiration and COVID-19

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Due to the characteristics of their professional environment, pilots can be exposed to hypoxia. In this case, hypoxia is caused by a low partial oxygen pressure, which results in inferior oxygen saturation and transport ability. Altitude, the amount of time spent under hypoxic conditions, physical activity, individual response, and health conditions influence the severity of hypoxia and her symptoms. Coronavirus disease (COVID-19) primarily affects the respiratory system and the disease itself causes hypoxia. Although COVID-19 influenced the entire population and caused a 2-year pandemic, all the consequences of experiencing the disease are not yet known. To find the possible impact of COVID-19 on the hypoxic state in pilots, an experiment was designed using simulated flights under simulated hypoxic conditions. Breathing activity and oxygen saturation were monitored. The results show that there is a significant difference in respiratory rate and saturation between the normoxic and hypoxic states, but the impact of the disease was not confirmed. The paper presents the concept of monitoring the effect of hypoxia on respiratory rate and oxygen saturation in both pilots who experienced and who have not experienced COVID-19 and can help expand the knowledge base for further research in this area.

  • Název v anglickém jazyce

    Masks up: In-Flight Mild Hypoxia, Respiration and COVID-19

  • Popis výsledku anglicky

    Due to the characteristics of their professional environment, pilots can be exposed to hypoxia. In this case, hypoxia is caused by a low partial oxygen pressure, which results in inferior oxygen saturation and transport ability. Altitude, the amount of time spent under hypoxic conditions, physical activity, individual response, and health conditions influence the severity of hypoxia and her symptoms. Coronavirus disease (COVID-19) primarily affects the respiratory system and the disease itself causes hypoxia. Although COVID-19 influenced the entire population and caused a 2-year pandemic, all the consequences of experiencing the disease are not yet known. To find the possible impact of COVID-19 on the hypoxic state in pilots, an experiment was designed using simulated flights under simulated hypoxic conditions. Breathing activity and oxygen saturation were monitored. The results show that there is a significant difference in respiratory rate and saturation between the normoxic and hypoxic states, but the impact of the disease was not confirmed. The paper presents the concept of monitoring the effect of hypoxia on respiratory rate and oxygen saturation in both pilots who experienced and who have not experienced COVID-19 and can help expand the knowledge base for further research in this area.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30105 - Physiology (including cytology)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    2022 New Trends in Civil Aviation (NTCA)

  • ISBN

    978-80-01-06985-1

  • ISSN

  • e-ISSN

    2694-7854

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    205-209

  • Název nakladatele

    České vysoké učení technické v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    26. 10. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000895902200029