Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Potential of Changing Habitual Car User Travel Modes: The Case of Czech Towns

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F23%3A00361338" target="_blank" >RIV/68407700:21260/23:00361338 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.ijtst.2022.11.001" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.ijtst.2022.11.001</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijtst.2022.11.001" target="_blank" >10.1016/j.ijtst.2022.11.001</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Potential of Changing Habitual Car User Travel Modes: The Case of Czech Towns

  • Popis výsledku v původním jazyce

    With the constant and ever-growing pressure from governing bodies for increased sustainability of transportation systems, the need for changes in the travel behaviours of the inhabitants of suburban and urban areas seems inevitable. Thus a shift from cars to vehicles with higher occupancy rates or other more environmental friendly travel modes needs to be a priority. This requires understanding the reasons why people choose cars as their preferred mode of travel for commutes in order to make informed decisions about how to encourage changes in commuter travel behaviors. This paper presents a case study of four medium-sized Czech towns, including a survey concerning pre- and post-COVID-19 travel habits focused on identifying and understanding the willingness of car-dependent commuters to change their mode of travel choice. This three-stage survey revealed a small, COVID pandemia -based effect on the habits of respondents and helped to identify sensitivities survey participants had to particular travel parameters and characteristics that might be used by municipalities to implement informed policies that could lead to changes in travel behaviours.

  • Název v anglickém jazyce

    The Potential of Changing Habitual Car User Travel Modes: The Case of Czech Towns

  • Popis výsledku anglicky

    With the constant and ever-growing pressure from governing bodies for increased sustainability of transportation systems, the need for changes in the travel behaviours of the inhabitants of suburban and urban areas seems inevitable. Thus a shift from cars to vehicles with higher occupancy rates or other more environmental friendly travel modes needs to be a priority. This requires understanding the reasons why people choose cars as their preferred mode of travel for commutes in order to make informed decisions about how to encourage changes in commuter travel behaviors. This paper presents a case study of four medium-sized Czech towns, including a survey concerning pre- and post-COVID-19 travel habits focused on identifying and understanding the willingness of car-dependent commuters to change their mode of travel choice. This three-stage survey revealed a small, COVID pandemia -based effect on the habits of respondents and helped to identify sensitivities survey participants had to particular travel parameters and characteristics that might be used by municipalities to implement informed policies that could lead to changes in travel behaviours.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF17_048%2F0007435" target="_blank" >EF17_048/0007435: Smart City - Smart Region - Smart Community</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Transportation Science and Technology

  • ISSN

    2046-0430

  • e-ISSN

    2046-0430

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    986-995

  • Kód UT WoS článku

    001107337300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85146137321