Susceptibility to Flight-Simulator Induced Runway Width Visual Illusion
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F24%3A00375279" target="_blank" >RIV/68407700:21260/24:00375279 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517854" target="_blank" >https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517854</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517854" target="_blank" >10.23919/NTCA60572.2024.10517854</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Susceptibility to Flight-Simulator Induced Runway Width Visual Illusion
Popis výsledku v původním jazyce
The approach to landing and the landing of an aircraft represent one of the most critical phases of flight. Under certain conditions, a pilot's activity in this phase can be influenced by the visual illusion of the runway aspect ratio. In this context, an experiment was designed to determine the impact of the runway aspect ratio illusion on pilot performance based on its objective evaluation. The experiment was conducted on a flight simulator using a virtual reality headset. Flight data, collected during visual flight rules approaches, were subsequently analyzed. The deviation of the descent angle during visual approaches from the optimal angle for visual aircraft landing was examined. Data analysis using the repeated measures ANOVA confirmed the influence of this illusion on pilots during flight in a simulated environment, as indicated by the root mean square error and maximum absolute error.
Název v anglickém jazyce
Susceptibility to Flight-Simulator Induced Runway Width Visual Illusion
Popis výsledku anglicky
The approach to landing and the landing of an aircraft represent one of the most critical phases of flight. Under certain conditions, a pilot's activity in this phase can be influenced by the visual illusion of the runway aspect ratio. In this context, an experiment was designed to determine the impact of the runway aspect ratio illusion on pilot performance based on its objective evaluation. The experiment was conducted on a flight simulator using a virtual reality headset. Flight data, collected during visual flight rules approaches, were subsequently analyzed. The deviation of the descent angle during visual approaches from the optimal angle for visual aircraft landing was examined. Data analysis using the repeated measures ANOVA confirmed the influence of this illusion on pilots during flight in a simulated environment, as indicated by the root mean square error and maximum absolute error.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
New Trends in Civil Aviation: Proceedings of the 24th International Conference on New Trends in Civil Aviation 2024
ISBN
978-80-01-07181-6
ISSN
2694-7854
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
53-58
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
25. 4. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001223424800040