Metody diferenciální geometrie v ae a jejich aplikace v letectví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F08%3A00164447" target="_blank" >RIV/68407700:21340/08:00164447 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metody diferenciální geometrie v ae a jejich aplikace v letectví
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá problémem lokalizace zdrojů akustické emise (AE) na obecném povrchu těles pomocí metod vycházejících z teorie diferenciální geometrie. Přesněji řečeno prezentujeme lokalizační algoritmus zaloľený na teorii geodetických křivek. Nejdříve je ukázáno pouľití algoritmu pro model tlakové nádoby s přívodními trubkami s nátrubky. Poté jsou prezentovány výsledky testů provedených na reálných experimentálních datech, získaných pomocí lomu tuhy na relativně komplikovaném dílu letecké konstrukce- podvozkové páce z malého letounu. Druhá část příspěvku je věnována teoretickému pozadí problému. Tedy základním definicím a větám z diferenciální geometrie vedoucím k pojmu geodetické křivky a k zavedení geodetických rovnic. Je popsáno jejich numerické řešení a samotný lokalizační algoritmus.
Název v anglickém jazyce
Methods of differential geometry in AE and their applications in aeronautics
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the problem of localization of acoustic emission (AE) sources on general surfaces using the theory of differential geometry. More precisely, a localization algorithm based on the theory of geodesic curves is presented. After the Fifirst part that deals with localization of AE sources in general, the theoretical background of the problem is described. That is the basic facts in the Fifield of differential geometry, which gives rise to the notion of a geodetic curve and geodetic equations. Next, the method of obtaining their solution and the localization algorithm itself are described. The implementation of the algorithm to the model of a pressure vessel with incoming pipes is shown. At the end of the paper, the results of tests accomplished with a real experimental data are presented. The data were obtained in the means of pen-tests on a complicated part of an aircraft structure - carriage unit of a small airplane.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BA - Obecná matematika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FI-IM3%2F136" target="_blank" >FI-IM3/136: *Výzkum nových metod měření a vyhodnocení signálů akustické emise (AE) a vývoj vícekanálové digitální aparatury s plně kontinuálním vzorkováním signálu AE a jeho předzpracováním v reálném čase.</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Defektoskopie 2008 Sborník příspěvků
ISBN
978-80-214-3759-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
—
Název nakladatele
Vysoké učení technické v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
4. 11. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—