FEM Simulation of Fatigue Crack Front Tunneling
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F09%3A00160053" target="_blank" >RIV/68407700:21340/09:00160053 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
FEM Simulation of Fatigue Crack Front Tunneling
Popis výsledku v původním jazyce
Paper presents and compares a 3D elastic-plastic FEM model for prediction of fatigue crack growth with experimental results. The model is based on the idea of local low-cycle fatigue of a small material volume in front of high cycle crack. A local crackfront advance is modeled through the successive release of the finite element mesh nodes in the plane of propagation. The release of the node is controlled by low-cycle damage accumulated in the surrounding elements. The immediate rate of the damage accumulation is given by the product of maximum stress and elastic-plastic strain amplitude (the Smith-Watson-Topper parameter) in the loading cycle. In addition to existing 2D models with plane stress or plane strain assumptions, this 3D model enables simulation of fatigue crack front tunneling.
Název v anglickém jazyce
FEM Simulation of Fatigue Crack Front Tunneling
Popis výsledku anglicky
Paper presents and compares a 3D elastic-plastic FEM model for prediction of fatigue crack growth with experimental results. The model is based on the idea of local low-cycle fatigue of a small material volume in front of high cycle crack. A local crackfront advance is modeled through the successive release of the finite element mesh nodes in the plane of propagation. The release of the node is controlled by low-cycle damage accumulated in the surrounding elements. The immediate rate of the damage accumulation is given by the product of maximum stress and elastic-plastic strain amplitude (the Smith-Watson-Topper parameter) in the loading cycle. In addition to existing 2D models with plane stress or plane strain assumptions, this 3D model enables simulation of fatigue crack front tunneling.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F08%2F1623" target="_blank" >GA101/08/1623: Inovační postupy pro odhad zbytkové životnosti těles s únavovými trhlinami</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Materials Engineering
ISSN
1335-0803
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
3a
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—