Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

FEM Simulation of Fatigue Crack Front Tunneling

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F09%3A00160053" target="_blank" >RIV/68407700:21340/09:00160053 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    FEM Simulation of Fatigue Crack Front Tunneling

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Paper presents and compares a 3D elastic-plastic FEM model for prediction of fatigue crack growth with experimental results. The model is based on the idea of local low-cycle fatigue of a small material volume in front of high cycle crack. A local crackfront advance is modeled through the successive release of the finite element mesh nodes in the plane of propagation. The release of the node is controlled by low-cycle damage accumulated in the surrounding elements. The immediate rate of the damage accumulation is given by the product of maximum stress and elastic-plastic strain amplitude (the Smith-Watson-Topper parameter) in the loading cycle. In addition to existing 2D models with plane stress or plane strain assumptions, this 3D model enables simulation of fatigue crack front tunneling.

  • Název v anglickém jazyce

    FEM Simulation of Fatigue Crack Front Tunneling

  • Popis výsledku anglicky

    Paper presents and compares a 3D elastic-plastic FEM model for prediction of fatigue crack growth with experimental results. The model is based on the idea of local low-cycle fatigue of a small material volume in front of high cycle crack. A local crackfront advance is modeled through the successive release of the finite element mesh nodes in the plane of propagation. The release of the node is controlled by low-cycle damage accumulated in the surrounding elements. The immediate rate of the damage accumulation is given by the product of maximum stress and elastic-plastic strain amplitude (the Smith-Watson-Topper parameter) in the loading cycle. In addition to existing 2D models with plane stress or plane strain assumptions, this 3D model enables simulation of fatigue crack front tunneling.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JL - Únava materiálu a lomová mechanika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA101%2F08%2F1623" target="_blank" >GA101/08/1623: Inovační postupy pro odhad zbytkové životnosti těles s únavovými trhlinami</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Materials Engineering

  • ISSN

    1335-0803

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3a

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus