Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Discrete thermodynamical modelling of traffic streams

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F10%3A00176993" target="_blank" >RIV/68407700:21340/10:00176993 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Discrete thermodynamical modelling of traffic streams

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We present some important results of a robust statistical analysis applied to freeway traffic data measured by induction double-loop detectors. We demonstrate that the microscopic quantities of traffic flow (e.g. clearance distribution, mental strain coefficient, spectral rigidity and so on) markedly depend on an actual position of the traffic sample in the fundamental diagram (traffic flux vs. traffic density). Furthermore, we show that clearance distribution and spectral rigidity of the celebrated Nagel-Schreckenberg model (NaSch-model) do not correspond to realistic traffic behaviour, although such a model reproduces most of macroscopic traffic phenomena accurately. Exploiting new knowledge on local thermodynamical features of vehicular streams we introduce thermal-like variant of the cellular NaSch-model, which is powerful in both microscopic and macroscopic analysis of traffic.

  • Název v anglickém jazyce

    Discrete thermodynamical modelling of traffic streams

  • Popis výsledku anglicky

    We present some important results of a robust statistical analysis applied to freeway traffic data measured by induction double-loop detectors. We demonstrate that the microscopic quantities of traffic flow (e.g. clearance distribution, mental strain coefficient, spectral rigidity and so on) markedly depend on an actual position of the traffic sample in the fundamental diagram (traffic flux vs. traffic density). Furthermore, we show that clearance distribution and spectral rigidity of the celebrated Nagel-Schreckenberg model (NaSch-model) do not correspond to realistic traffic behaviour, although such a model reproduces most of macroscopic traffic phenomena accurately. Exploiting new knowledge on local thermodynamical features of vehicular streams we introduce thermal-like variant of the cellular NaSch-model, which is powerful in both microscopic and macroscopic analysis of traffic.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BE - Teoretická fyzika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    World Conference on Transport Research (Selcted Proceedings)

  • ISBN

    978-989-96986-1-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Instituto Superior Técnico, Technical University of Lisbon, National Civil Engineering Laboratory

  • Místo vydání

    Lisbon

  • Místo konání akce

    Lisbon

  • Datum konání akce

    11. 7. 2010

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku