Discrete thermodynamical modelling of traffic streams
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F10%3A00176993" target="_blank" >RIV/68407700:21340/10:00176993 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Discrete thermodynamical modelling of traffic streams
Popis výsledku v původním jazyce
We present some important results of a robust statistical analysis applied to freeway traffic data measured by induction double-loop detectors. We demonstrate that the microscopic quantities of traffic flow (e.g. clearance distribution, mental strain coefficient, spectral rigidity and so on) markedly depend on an actual position of the traffic sample in the fundamental diagram (traffic flux vs. traffic density). Furthermore, we show that clearance distribution and spectral rigidity of the celebrated Nagel-Schreckenberg model (NaSch-model) do not correspond to realistic traffic behaviour, although such a model reproduces most of macroscopic traffic phenomena accurately. Exploiting new knowledge on local thermodynamical features of vehicular streams we introduce thermal-like variant of the cellular NaSch-model, which is powerful in both microscopic and macroscopic analysis of traffic.
Název v anglickém jazyce
Discrete thermodynamical modelling of traffic streams
Popis výsledku anglicky
We present some important results of a robust statistical analysis applied to freeway traffic data measured by induction double-loop detectors. We demonstrate that the microscopic quantities of traffic flow (e.g. clearance distribution, mental strain coefficient, spectral rigidity and so on) markedly depend on an actual position of the traffic sample in the fundamental diagram (traffic flux vs. traffic density). Furthermore, we show that clearance distribution and spectral rigidity of the celebrated Nagel-Schreckenberg model (NaSch-model) do not correspond to realistic traffic behaviour, although such a model reproduces most of macroscopic traffic phenomena accurately. Exploiting new knowledge on local thermodynamical features of vehicular streams we introduce thermal-like variant of the cellular NaSch-model, which is powerful in both microscopic and macroscopic analysis of traffic.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BE - Teoretická fyzika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
World Conference on Transport Research (Selcted Proceedings)
ISBN
978-989-96986-1-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
—
Název nakladatele
Instituto Superior Técnico, Technical University of Lisbon, National Civil Engineering Laboratory
Místo vydání
Lisbon
Místo konání akce
Lisbon
Datum konání akce
11. 7. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—