Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analysis of Operational Characteristics of a Small Modular Reactor With Accident Tolerant Fuel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F24%3A00381356" target="_blank" >RIV/68407700:21340/24:00381356 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1115/ICONE31-136104" target="_blank" >https://doi.org/10.1115/ICONE31-136104</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1115/ICONE31-136104" target="_blank" >10.1115/ICONE31-136104</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analysis of Operational Characteristics of a Small Modular Reactor With Accident Tolerant Fuel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The topic of the paper is focused on numerical simulations of nuclear reactors, the preparation of macroscopic nuclear data using a deterministic approach, and the analysis (with an optimisation proposal) of selected Accident Tolerant Fuel (ATF) concepts of fuel pellets. The behaviour of ATFs in large cores has already been investigated in depth, but analyses in small cores have not yet been studied in more detail. Macroscopic nuclear data were prepared using the SCALE-Triton computational code on an infinite fuel assembly model. Subsequently, a 3D full-core calculation is performed in the deterministic macrocode PARCS on the model of a light-water Small Modular Reactor (SMR) developed by the NuScale Power company. For proper interpretation of results, coupling of PARCS with an external thermohydraulic solver PATHS, is studied. The behaviour of selected ATFs and deviations of various neutronic parameters from the referenced UO2 fuel are analysed in this complex model. Together with the analyses, a proposal on the optimisation of the referenced core with the (U10Mo/UN/ThO2) pellets combination for the use on this model, is presented. This optimisation proposal brought the possibility of extending the fuel campaign (while maintaining the same average fuel enrichment), reducing the average fuel temperature and improving the inherent safety parameters, at the expense of a slight increase in the value of the maximum peaking factors.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of Operational Characteristics of a Small Modular Reactor With Accident Tolerant Fuel

  • Popis výsledku anglicky

    The topic of the paper is focused on numerical simulations of nuclear reactors, the preparation of macroscopic nuclear data using a deterministic approach, and the analysis (with an optimisation proposal) of selected Accident Tolerant Fuel (ATF) concepts of fuel pellets. The behaviour of ATFs in large cores has already been investigated in depth, but analyses in small cores have not yet been studied in more detail. Macroscopic nuclear data were prepared using the SCALE-Triton computational code on an infinite fuel assembly model. Subsequently, a 3D full-core calculation is performed in the deterministic macrocode PARCS on the model of a light-water Small Modular Reactor (SMR) developed by the NuScale Power company. For proper interpretation of results, coupling of PARCS with an external thermohydraulic solver PATHS, is studied. The behaviour of selected ATFs and deviations of various neutronic parameters from the referenced UO2 fuel are analysed in this complex model. Together with the analyses, a proposal on the optimisation of the referenced core with the (U10Mo/UN/ThO2) pellets combination for the use on this model, is presented. This optimisation proposal brought the possibility of extending the fuel campaign (while maintaining the same average fuel enrichment), reducing the average fuel temperature and improving the inherent safety parameters, at the expense of a slight increase in the value of the maximum peaking factors.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20305 - Nuclear related engineering; (nuclear physics to be 1.3);

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of 31st International Conference on Nuclear Engineering

  • ISBN

    978-0-7918-8831-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    American Society of Mechanical Engineers - ASME

  • Místo vydání

    New York

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    4. 8. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001349527900073