Klasik: Obraz průměrného českého rodinného domu 1989 – 2015
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21450%2F17%3A00312968" target="_blank" >RIV/68407700:21450/17:00312968 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klasik: Obraz průměrného českého rodinného domu 1989 – 2015
Popis výsledku v původním jazyce
Vzhledem k omezené stavební produkci, téměř nemožnosti získat pozemek a celkové orientaci na hromadnou bytovou výstavbu panelových domů byl rodinný dům za minulého režimu obklopen aurou nedostatkového zboží. Po roce 1989 tak pochopitelně na velkou poptávku po vlastním rodinném bydlení zareagovaly nově zakládané projekční a stavební firmy. Samostatně vlastněný rodinný dům inspirovaný obrazem „šťastného“ západního způsobu života přinášel jeho majitelům nový životní styl a ztělesňoval naplnění snu o moderním bydlení. Snu, ovlivněného touhou po vyjádření vlastní individuality a snahou o sebeprezentaci nově se formující střední společenské vrstvy. Ve svobodné volbě vítězila nabídka katalogového rodinného domu na klíč. Výstava se zaměřuje na vývoj průměrného českého domu tak, jak jej nabízely projekční a stavební firmy, a jak se o něm psalo v časopisech. Je rozdělena do pěti na sebe navazujících a rostupujících se fází. Každá je zastoupena vždy jedním domem, jenž nejlépe reprezentuje dané období: je to průměrný dům své doby, který se snažil být co nejdostupnější širokému počtu zájemců o rodinné bydlení a který co do počtu prodaných kusů patřil k těm nejpopulárnějším. Jednotlivé fáze doplňují série textů, které přibližují dobovou situaci a problematiku.
Název v anglickém jazyce
Klasik: The image of the average Czech family house 1989 – 2015
Popis výsledku anglicky
Due to the limited construction output in the era of socialism, the almost impossibility to acquire land and the overall orientation to the collective housing, a family house was surrounded by an aura of scarce goods. After 1989, of course, new designers and construction companies responded to the great demand for family housing. A self-owned family house inspired by the image of the "happy" Western way of life brought a new lifestyle to its owners and embodied the fulfilment of a dream of modern living. This dream was influenced by the desire to express individuality and to attempt to self-present the newly forming middle class. In a freedom of choice, a turnkey catalogue family house had won. The exhibition focuses on the development of the average Czech house as it was offered by design and construction companies and how it was described in magazines. It is divided into five consecutive phases. Each of them is represented by a house that best characterizes the period: it is the average house of its time, which tried to be as widely available as possible and which, in terms of the number of pieces sold, belonged to the most popular ones. The individual phases are complemented by descriptions that approximate the current situation and issues.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60402 - Architectural design
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů