Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Učit (udržitelnou) architekturu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21450%2F20%3A00342137" target="_blank" >RIV/68407700:21450/20:00342137 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Učit (udržitelnou) architekturu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Co je to udržitelná architektura? Existuje vůbec? Je to něco, co lze přesně popsat? Jednoznačně definovat? A je možné se tvorbě udržitelné architektury naučit? Jak? Jak můžeme udržitelnou architekturu vyučovat na školách architektury? Udržitelnou architekturu vnímáme jako pojem, který nemá jedinou definici a který v sobě obsahuje mnoho různých pohledů a přístupů. Architektura je mnohovrstevnatá, komplikovaná a především komplexní disciplína. K tomu, abychom složitost tohoto tématu co nejvíce přiblížili, zkusili jsme nejenom popsat teoretická východiska, literaturu a názory významných architektů dneška i minulosti, sestavit vlastní abecedu (udržitelné) architektury, v níž výběrem hesel více poodhalujeme naše vnímání šířky tohoto tématu, ale také oslovit řadu kolegů architektů, kteří se věnují jak praxi, tak výuce. Jednou z cest k pochopení architektury jako široké disciplíny, jsou podle nás design-build projekty. Tedy projekty, při kterých mají studenti možnost dopracovat své návrhy až k realizaci. U nich totiž udržitelnost – v nejrůznějších svých polohách – přestává být teoretickým pojmem na papíře, ale musí být nedílnou součástí fyzické matérie i celého procesu navrhování. Jak se snažíme ukázat na příkladech několika studentských projektů, u nichž jsme měli možnost být, design-build projekty nejsou samy o sobě cestou k dobré – a udržitelné – architektuře. Jsou ale způsobem, jak se naučit o stavbě přemýšlet v souvislostech, jsou jedinečné v rozvíjení interdisciplinárního přístupu, jsou příležitostí, jak si vyzkoušet integrální přístup k navrhování v praxi. Podstatné je, aby studenti nevnímali navrhování jako tvůrčí akt jednotlivce. Měli by se naučit pracovat a činit rozhodnutí v rámci týmu, komunikovat a spolupracovat mezi sebou navzájem i s ostatními profesemi. A to již od prvních konceptuálních skic. Jedině tak může vzniknout dobrá (udržitelná) architektura.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching (sustainable) architecture

  • Popis výsledku anglicky

    What is sustainable architecture? Does it even exist? Is it something that can be precisely described? Unambiguously defined? And is it possible to learn how to create sustainable architecture? If so, how? What methods can be used to provide instruction in sustainable architecture in architectural schooling? Sustainable architecture is, in our view, a concept without a single definition and containing within itself many diverging views and approaches. Architecture is a many-layered, complicated and complex discipline. To make the complexity of this theme fully evident, we have tried not only to describe the theoretical points of departure, the relevant literature and the opinions of important architects, to compile our own ABC of (sustainable) architecture, in which the selection of the entries reveals our perception of the breadth of the theme, but we also have asked many of our colleagues in architecture to provide their own view. One of the paths toward the understanding of architecture as a broad discipline is, in our view, the design-build project. In other words, project where students have the possibility of bringing their designs into physical reality. Here, sustainability – in all its varied forms – ceases to be a theoretical idea on paper, but is required to form an inseparable part of the physical substance and the entire design process. Design-build projects are not themselves the one path toward good – or sustainable – architecture. They are, however, a way of teaching how to think in broad contexts, serve to develop an interdisciplinary approach, set out a chance to try an integral design approach in practice. Most essentially, students learn not to view designing as the creative act of an individual. They should learn how to work and make decisions in a team, communicate and work among themselves and with other professions. And to do so starting from the first sketches. Only then can good (and sustainable) architecture develop.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60402 - Architectural design

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-23929S" target="_blank" >GA16-23929S: Metodika architektonického navrhování v kontextu udržitelné architektury</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-88033-07-3

  • Počet stran knihy

    200

  • Název nakladatele

    Zlatý řez

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy