Architektura mateřských škol z hlediska kvality vnitřního prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21450%2F20%3A00344364" target="_blank" >RIV/68407700:21450/20:00344364 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.aur-konference.cz/web_files/soubory/aur_20-sbornik-e.pdf" target="_blank" >https://www.aur-konference.cz/web_files/soubory/aur_20-sbornik-e.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Architektura mateřských škol z hlediska kvality vnitřního prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
Kvalita životního prostředí v interiéru budov je důležitým faktorem, ovlivňujícím zdraví a pohodu obyvatelstva. Vedle rezidenční výstavby jsou jedním z typů staveb s nejpřísnějšími požadavky na kvalitu vnitřního prostředí školské stavby, zejména stavby pro předškolní výchovu dětí. Stavebně fyzikální parametry vnitřního prostředí budovy (denní osvětlení a proslunění, akustika, tepelně vlhkostní mikroklima) jsou z většiny předurčeny architektonickou koncepcí budovy. Architekt by si tedy měl být vědom dopadu rozhodnutí učiněných již ve fázi architektonické studie na kvalitu výsledného prostředí uvnitř budovy. V článku jsou prezentovány případové studie tří současných realizací mateřských škol. Světelné, akustické a tepelné parametry jejich vnitřního prostředí jsou analyzovány s použitím softwarových metod, s přihlédnutím k požadavkům platné legislativy. Souvislost architektonických aspektů budovy a vlastností jejího vnitřního prostředí je popsána v kontextu procesu architektonického návrhu. Tento článek je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu, který si klade za cíl přiblížit studentům architektury a začínajícím architektům zásady stavební fyziky, které je možno implementovat již ve fázi architektonické studie a povedou k vytvoření kvalitního životního prostředí uvnitř řešené budovy.
Název v anglickém jazyce
Architecture of Preschools in Terms of Indoor Environmental Quality
Popis výsledku anglicky
The quality of indoor environment in buildings is one of the key factors affecting the occupants’ health and well-being. Besides residential development, one of the building types with the strictest demands on indoor environmental quality are schools, namely preschools. The building physics parameters of the indoor environment (daylight and direct sunlight provision, acoustic, the thermal-humidity microclimate) are mostly predetermined by the architectural concept of the building. The architect should therefore be aware of the impact the decision made in the initial design phase have on the finished building’s indoor environment. In this article, three case studies of recent preschool realisations are presented. The daylight, acoustic and thermal parameters of buildings’ indoor environment are analysed using mostly software calculation methods, with regard to the valid legislative requirements. The connection of the architectural features of the building and its indoor environmental qualities is described in the context of architectural design process. This article is a part of a larger research project which aims to demonstrate, for both architectural students and practicing architects, the principles of building physics that can be implemented in the conceptual design phase and may lead to creating a quality indoor environment in the designed building.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20103 - Architecture engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Architecture and Sustainable Development 20
ISBN
978-80-01-06770-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
14-21
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Thákurova 7, Praha 6
Datum konání akce
2. 10. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—