Vliv detailizace geometrie objektů virtuální scény na její vnímání uživatelem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21450%2F23%3A00374437" target="_blank" >RIV/68407700:21450/23:00374437 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://archpole.space/" target="_blank" >https://archpole.space/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv detailizace geometrie objektů virtuální scény na její vnímání uživatelem
Popis výsledku v původním jazyce
Každý z nás vnímá své okolí prostřednictvím systému pěti smyslů. Vzhledem k tomu, že drtivou většinu informací o svém prostředí člověk vnímá zrakem, je geometrie okolních objektů jedním z hlavních parametrů vnímání prostředí. Toto se týká i jakékoliv grafiky ve virtuálních 3D prostředích, ve kterých trávíme čím dál více času a která se v poslední době stávají čím dál složitějšími. Důvodem této zvyšující se složitosti je snaha tvůrců maximálně se přiblížit realismu. Ta se však postupně stává nekonečnou, protože čím více se k realismu přibližujeme a čím složitější a propracovanější se stává grafika, tím je jednodušší celkový pocit realismu zničit. Zároveň bychom neměli zapomínat, že za opravdu komplexním a kvalitně zpracovaným obrazem se skrývá mnoho hodin práce týmu specialistů, kteří potřebují kvalitní a drahé vybavení. Z toho však vyvstává otázka: Je nutné takto složitou grafiku používat při tvorbě virtuálních scén interiérového designu a architektury? Možná by stálo za to se v tomto bodě vývoje pozastavit a nabídnout uživateli několik variant složitosti geometrie, aby bylo možné sledovat a vyhodnotit jeho vnímání prostředí, které je mu prezentováno. Tento článek bude zkoumat dopad detailizace geometrie objektů v kontextu architektonické vizualizace na vnímání virtuální scény uživatelem. Zkoumání proběhne na příkladu 1. fáze mého budoucího experimentu. V této fázi dostane uživatel příležitost ohodnotit nábytek s různou úrovní detailů, kterou považuje za vhodnou pro danou úroveň detailizace konkrétního objektu. Tento výzkum je základem pro práci na fázi 2. Ve 2. fázi experimentu budou z prvků z 1. fáze sestaveny 3 identické interiéry, lišící se různou úrovní detailů. V dané fázi experimentu bude zkoumán vliv úrovně detailizace komplexní scény interiéru na její vnímání uživatelem.
Název v anglickém jazyce
The influence of the level of detail of the virtual scene objects geometry on its perception by the user
Popis výsledku anglicky
Each of us perceives our surroundings through a system of five senses. Given that a person perceive the vast majority of information about their environment through their eyes, the geometry of surrounding objects is one of the main parameters of environmental perception. This also applies to any graphics in virtual 3D environments, in which we spend more and more time and which have recently become more and more complex. The reason for this increasing complexity is the effort of the creators to get as close to realism as possible. However, it gradually becomes infinite, because the closer we get to realism and the more complex and sophisticated the graphics become, the easier it is to destroy the overall feeling of realism. At the same time, we should not forget that many hours of work by a team of specialists, who need high-quality and expensive equipment, are hidden behind a really complex and high-quality image. However, this raises the question: Is it necessary to use such complex graphics when creating virtual scenes of interior design and architecture? It might be worth pausing at this point in the development to offer the user several variants of geometry complexity in order to monitor and evaluate their perception of the environment presented to them. This paper will investigate the impact of object geometry detailing in the context of architectural visualization on the user's perception of a virtual scene. The research will take place on the example of the 1st phase of my future experiment. In this phase, the user gets the opportunity to rate the furniture with different levels of detail, which he considers appropriate for the given level of detailing of the particular object. This research is the basis for the work on phase 2. In the 2nd phase of the experiment, 3 identical interiors, differing by the level of detail, will be assembled from the elements from the 1st phase. In the given phase of the experiment, the influence of the complex interior scene's level of detail on its perception by the user will be investigated.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20103 - Architecture engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Forma je téma
ISBN
978-80-01-07262-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Název nakladatele
Fakulta architektury
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
FA ČVUT, Thákurova 9, Praha 6, 166 34
Datum konání akce
7. 12. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—