Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Uncertainty in Geometry and Modelling in Safety Formats for Nonlinear Analysis of RC Structures Case Study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F21%3A00353885" target="_blank" >RIV/68407700:21610/21:00353885 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/28399269:_____/21:N0000009

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Uncertainty in Geometry and Modelling in Safety Formats for Nonlinear Analysis of RC Structures Case Study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The partial factor method is the basic method for the design of new structures and reliability assessment of existing structures. It offers a pragmatic approach, sufficient for many reinforced concrete (RC) structures in various design or assessment situations. However, the global safety format or probabilistic reliability analysis may be more appropriate in cases with strong non-linear behavior, dominating tensile and fracture-mechanical properties, or with multiple failure modes of similar importance. fib Model Code 2010 and its revision under development (MC 2020) introduce a comprehensive system for reliability verifications based on non-linear finite element analysis (NLFEA). Focusing on structural resistance, NLFEA can be based on the partial factor method (PFM), global factor method (GFM), and full probabilistic method (PM). This study focuses on a simply supported RC beam for which tests indicate two competing failure mechanisms bending and shear. The effect of different failure modes is investigated by comparing design resistances obtained by the three safety formats. Reflecting drafts of MC 2020 and prEN 1992 for design and assessment of concrete structures, it is shown how uncertainty in geometry can be incorporated in NLFEA. The case study demonstrates that uncertainty in geometry can be included in various safety formats for NLFEA of RC structures. Numerical investigations reveal that there are negligible differences amongst design bending resistances and they show a very good agreement with analytical methods.

  • Název v anglickém jazyce

    Uncertainty in Geometry and Modelling in Safety Formats for Nonlinear Analysis of RC Structures Case Study

  • Popis výsledku anglicky

    The partial factor method is the basic method for the design of new structures and reliability assessment of existing structures. It offers a pragmatic approach, sufficient for many reinforced concrete (RC) structures in various design or assessment situations. However, the global safety format or probabilistic reliability analysis may be more appropriate in cases with strong non-linear behavior, dominating tensile and fracture-mechanical properties, or with multiple failure modes of similar importance. fib Model Code 2010 and its revision under development (MC 2020) introduce a comprehensive system for reliability verifications based on non-linear finite element analysis (NLFEA). Focusing on structural resistance, NLFEA can be based on the partial factor method (PFM), global factor method (GFM), and full probabilistic method (PM). This study focuses on a simply supported RC beam for which tests indicate two competing failure mechanisms bending and shear. The effect of different failure modes is investigated by comparing design resistances obtained by the three safety formats. Reflecting drafts of MC 2020 and prEN 1992 for design and assessment of concrete structures, it is shown how uncertainty in geometry can be incorporated in NLFEA. The case study demonstrates that uncertainty in geometry can be included in various safety formats for NLFEA of RC structures. Numerical investigations reveal that there are negligible differences amongst design bending resistances and they show a very good agreement with analytical methods.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-01781S" target="_blank" >GA20-01781S: Modelování nejistot při hodnocení spolehlivosti betonových konstrukcí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Concrete Structures: New Trends for Eco-Efficiency and Performance

  • ISBN

    978-2-940643-08-0

  • ISSN

    2617-4820

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    2325-2334

  • Název nakladatele

    Fédération Internationale du Béton

  • Místo vydání

    Lausanne

  • Místo konání akce

    online from Lisbon

  • Datum konání akce

    14. 6. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku