Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úprava dronu pro diagnostiku mostních konstrukcí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21610%2F22%3A00363428" target="_blank" >RIV/68407700:21610/22:00363428 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.klok.cvut.cz/wp-content/uploads/2023/01/NAKI_II_3_UPRAVA_DRONU_PRO_PROHLIDKY_MOSTNICH_KONSTRUKCI.pdf" target="_blank" >https://www.klok.cvut.cz/wp-content/uploads/2023/01/NAKI_II_3_UPRAVA_DRONU_PRO_PROHLIDKY_MOSTNICH_KONSTRUKCI.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úprava dronu pro diagnostiku mostních konstrukcí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Při zevrubných prohlídkách mostních konstrukcí často dochází k situaci, kdy je nezbytná vizuální kontrola těžce dostupných částí konstrukce (typicky spodní povrch mostovky, který může být ve velké výšce, případně nad vodním tělesem). Při celkové prohlídce celé konstrukce není časově ani cenově efektivní provádět prohlídku všech těchto těžce dostupných míst osobou. Celková prohlídka může být provedena pomocí speciálně upraveného dronu a na základě této prohlídky mohou být vytipována místa pro podrobnější diagnostiku. Typickým problémem dostupných dronů jejich omezené zorné pole směrem vzhůru, které je nutné právě pro prohlídky těžce dostupných míst mostních konstrukcí. Létání v blízkosti konstrukci je také mnohem rizikovější pro samotný dron, proto je výhodné minimalizovat dobu strávenou ve vzduchu a co nejvíce zjednodušit letovou dráhu.

  • Název v anglickém jazyce

    Modification of a drone for diagnostics of bridge structures

  • Popis výsledku anglicky

    During detailed inspections of bridge structures, it is often necessary to visually inspect hard-to-reach parts of the structure (typically the undersurface of the bridge deck, which may be at a high level or above a body of water). It is not time or cost effective to inspect all of these hard-to-reach areas by a person when inspecting the entire structure. A total inspection can be carried out using a specially modified drone and based on this inspection, locations can be identified for more detailed diagnostics. A typical problem with the available drones is their limited upward field of view, which is required specifically for inspecting hard-to-reach areas of bridge structures. Flying close to the structure is also much riskier for the drone itself, so it is advantageous to minimize the time spent in the air and simplify the flight path as much as possible.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG20P02OVV005" target="_blank" >DG20P02OVV005: Technologie a postupy pro ochranu historických betonových mostů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    DG20P02OVV005-1

  • Číselná identifikace

    DG20P02OVV005-1

  • Technické parametry

    Upravovaný dron je osazen v místě těžiště přípravkem pro uchycení kamery – endoskopu. Přípravek musí zajistit bezpečné uchycení kamery k dronu a zároveň eliminovat vibrace motorů, které se mohou projevit znehodnocením videa nebo rozmazanými fotografiemi. V místě těžiště dronu je umístěna vyměnitelná baterie, proto je přípravek navržen jako odnímatelný a musí v polních podmínkách umožnovat výměnu baterií. Sedlo přípravku je vytištěno na 3D tiskárně, přesně kopíruje komplexní tvar dronu. Spodní povrch sedla je opatřen protiskluzovou vrstvou. Na dron se sedlo upíná pomocí pogumovaného stahovacícho pásku se suchým zipem. Vzdálenost kamery od dronu je dána délkou uhlíkové trubky – ta může být zvolena na základě požadavků průzkumu. V rámci GFUNK byl vyroben jeden přípravek se základní délkou trubky. Na konci trubky je umístěna sestava pro eliminaci vibrací, která zároveň umožňuje montáž i demontáž kamery na šroub se standartním závitem 1/4“. Sestava je tvořena vrchní a spodní deskou, které jsou odděleny třemi pružnými silentbloky rozmístěnými po 120°. Pod kamerou je opět protiskluzová podložka, která brání otočení kamery během letu.

  • Ekonomické parametry

    Nejsou stanoveny.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    68407700

  • Název vlastníka

    České vysoké učení technické v Praze / Kloknerův ústav

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

    Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://www.klok.cvut.cz/wp-content/uploads/2023/01/NAKI_II_3_UPRAVA_DRONU_PRO_PROHLIDKY_MOSTNICH_KONSTRUKCI.pdf