Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Flame retardant investigations on carbon fibre-reinforced polyurethane resin parts for aircraft applications produced by wet compression moulding

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28110%2F22%3A63528778" target="_blank" >RIV/70883521:28110/22:63528778 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/fam.2965" target="_blank" >https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/fam.2965</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/fam.2965" target="_blank" >10.1002/fam.2965</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Flame retardant investigations on carbon fibre-reinforced polyurethane resin parts for aircraft applications produced by wet compression moulding

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Epoxy resins are widely used in composite materials for aircraft applications. However, they are difficult to recycle, thus posing an increasing challenge to the aviation sector. By contrast, polyurethane resins (PUR) can be easily chemically recycled by solvolysis, but structural parts made of carbon fibre-reinforced polyurethanes (CF-PURs) are currently not in use in aircraft applications. This is due to a lack of knowledge about the properties of CF-PURs, especially during exposure to higher temperatures and to fire. To increase the recyclability of aircraft parts, for example interior structures like seats, there is a need for CF-PUR components which are able to fulfil the flame retardant regulations as well as the quality and production cycle time requirements of the aviation industry. It was found that a CF-PUR formulation processed by wet compression moulding containing 9 wt% of a phosphorous polyol is able to fulfil these requirements for aviation interior applications.

  • Název v anglickém jazyce

    Flame retardant investigations on carbon fibre-reinforced polyurethane resin parts for aircraft applications produced by wet compression moulding

  • Popis výsledku anglicky

    Epoxy resins are widely used in composite materials for aircraft applications. However, they are difficult to recycle, thus posing an increasing challenge to the aviation sector. By contrast, polyurethane resins (PUR) can be easily chemically recycled by solvolysis, but structural parts made of carbon fibre-reinforced polyurethanes (CF-PURs) are currently not in use in aircraft applications. This is due to a lack of knowledge about the properties of CF-PURs, especially during exposure to higher temperatures and to fire. To increase the recyclability of aircraft parts, for example interior structures like seats, there is a need for CF-PUR components which are able to fulfil the flame retardant regulations as well as the quality and production cycle time requirements of the aviation industry. It was found that a CF-PUR formulation processed by wet compression moulding containing 9 wt% of a phosphorous polyol is able to fulfil these requirements for aviation interior applications.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_027%2F0008464" target="_blank" >EF16_027/0008464: Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků UTB ve Zlíně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fire and Materials

  • ISSN

    0308-0501

  • e-ISSN

    1099-1018

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    181-191

  • Kód UT WoS článku

    000631086500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85102796455