Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

DISPARITIES IN THE PERCEPTION OF BUSINESS RISKS IN CONNECTION WITH THE ACHIEVED EDUCATION OF THE OWNER/MANAGER AND DOING BUSINESS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28120%2F21%3A63533918" target="_blank" >RIV/70883521:28120/21:63533918 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ijek.org/index.php/IJEK/article/view/123/112" target="_blank" >https://www.ijek.org/index.php/IJEK/article/view/123/112</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.37335/ijek.v9i1.123" target="_blank" >10.37335/ijek.v9i1.123</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    DISPARITIES IN THE PERCEPTION OF BUSINESS RISKS IN CONNECTION WITH THE ACHIEVED EDUCATION OF THE OWNER/MANAGER AND DOING BUSINESS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article aims to identify disparities in the perception of business risks connected with the achieved education of the owner/manager and doing business in the SME segment. The study&apos;s empirical part was realised on 1585 fulfil questionnaires of SMEs in the Visegrad countries (V4). The Chi-square test and Z-test verified the formulated statistical hypotheses. The research results brought a common and different perception of business risks between the examined groups of entrepreneurs. The results showed that the relationship between education and the entrepreneur&apos;s business area is not a statistically significant factor in the perception of market, financial and legal risk sources. On the contrary, disparities aresignificant in the perception of selected sources of management, strategic and personnel risk, between groups of entrepreneurs regarding the relationship between education and the business of the entrepreneur. Entrepreneurs whose education is related to the area of business perceive the sources of personnel risk (employee turnover and the effort of employees to increase their performance) more positively than entrepreneurs whose education is not related to business.

  • Název v anglickém jazyce

    DISPARITIES IN THE PERCEPTION OF BUSINESS RISKS IN CONNECTION WITH THE ACHIEVED EDUCATION OF THE OWNER/MANAGER AND DOING BUSINESS

  • Popis výsledku anglicky

    The article aims to identify disparities in the perception of business risks connected with the achieved education of the owner/manager and doing business in the SME segment. The study&apos;s empirical part was realised on 1585 fulfil questionnaires of SMEs in the Visegrad countries (V4). The Chi-square test and Z-test verified the formulated statistical hypotheses. The research results brought a common and different perception of business risks between the examined groups of entrepreneurs. The results showed that the relationship between education and the entrepreneur&apos;s business area is not a statistically significant factor in the perception of market, financial and legal risk sources. On the contrary, disparities aresignificant in the perception of selected sources of management, strategic and personnel risk, between groups of entrepreneurs regarding the relationship between education and the business of the entrepreneur. Entrepreneurs whose education is related to the area of business perceive the sources of personnel risk (employee turnover and the effort of employees to increase their performance) more positively than entrepreneurs whose education is not related to business.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Entrepreneurial Knowledge

  • ISSN

    2336-2952

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    25-40

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus