Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zdeněk Kovář Shaping Machines and Tools

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28130%2F20%3A63539398" target="_blank" >RIV/70883521:28130/20:63539398 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.moussemagazine.it/shop/cold-revolution-central-and-eastern-european-societies-in-time-of-socialist-realism-1940-1959/" target="_blank" >https://www.moussemagazine.it/shop/cold-revolution-central-and-eastern-european-societies-in-time-of-socialist-realism-1940-1959/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Zdeněk Kovář Shaping Machines and Tools

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals with the beginnings of the work of the Zlín sculptor and designer Zdeněk Kovář, who has been pioneering new and ergonomically correct shaping of tools and machines since the 1940s. In the field of industrial design, Kovář set himself the goal of humanizing a technique that would harmonize with man and not hurt him and was a de facto artificial extension or adjustment of the human hand, a gear for a certain job. He dedicated himself to the same theme—the relation between a tool, machine and the human—in his artistic work as well. His figural creations which evolved after the Second World War, were sometimes classified as a part of the mainstream Socialist Realism. The author points out that in Kovář’s case, such a claim is at least disputable, mainly due to the context of pre-war ‘corporate’ art supported by the Baťa company. Its ideal was the glorification of the labour cult, which would help the development of the capitalist industrial enterprise.

  • Název v anglickém jazyce

    Zdeněk Kovář Shaping Machines and Tools

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the beginnings of the work of the Zlín sculptor and designer Zdeněk Kovář, who has been pioneering new and ergonomically correct shaping of tools and machines since the 1940s. In the field of industrial design, Kovář set himself the goal of humanizing a technique that would harmonize with man and not hurt him and was a de facto artificial extension or adjustment of the human hand, a gear for a certain job. He dedicated himself to the same theme—the relation between a tool, machine and the human—in his artistic work as well. His figural creations which evolved after the Second World War, were sometimes classified as a part of the mainstream Socialist Realism. The author points out that in Kovář’s case, such a claim is at least disputable, mainly due to the context of pre-war ‘corporate’ art supported by the Baťa company. Its ideal was the glorification of the labour cult, which would help the development of the capitalist industrial enterprise.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Cold Revolution: Central and Eastern European Societies in Times of Socialist Realism, 1948-1959

  • ISBN

    978-88-6749-450-7

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    134-141

  • Počet stran knihy

    313

  • Název nakladatele

    Mousse Publishing

  • Místo vydání

    Milán

  • Kód UT WoS kapitoly