Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl 1918-1992

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28130%2F22%3A63555958" target="_blank" >RIV/70883521:28130/22:63555958 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/10563/52364" target="_blank" >http://hdl.handle.net/10563/52364</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl 1918-1992

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Reprezentativní publikace s titulem Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl 1918-1992 završuje pětiletou výzkumnou činnost všech řešitelů projektu z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Národního technického muzea.Úvodní text Zdena Kolesára se soustřeďuje na teoretické reflexe projektů, v nichž designér ve vývojovém procesu nutně musí spolupracovat s konstruktérem. Přibližuje několik vzájemně se křížících diskurzů, do kterých se konstrukční a designérská řešení různým způsobem aktivně zapojovala. Zaměřuje se na díla dějin a teorie designu, která se dotkla sledované problematiky se zřetelem na mezinárodní i domácí kontext.Ve druhé kapitole se Jiří Hulák v spolupráci s Johannou Pauly zaměřují na klíčové realizace designu v technických oborech sledovaného období. Detailně komentují práce klíčových osobností českého designu, upozorňují však i na anonymní firemní designéry, kteří rovněž mnohdy ve velmi skromných podmínkách přispívali k celkově vysokému estetickému standardu výroby. Kapitola se soustřeďuje i na specifika designérské práce v jednotlivých oborech i v podání jednotlivých tvůrčích individualit a na prezentaci problematiky průmyslového tuzemského průmyslového designu v mezinárodním kontextu.Třetí kapitola Zdena Kolesára s použitím textů Milana Kabáta, Ladislava Klímy a Jiřího Kočandrle se zaměřuje na institucionální zabezpečení průmyslového designu v Československu v období let 1945-1992. Jde jednak o syntetické shrnutí poznatků dlouholetých pracovníků významných institucí v oblasti podpory a propagace designu v Československu resp. v ČR v poslední čtvrtině 20. a na počátku 21. století (z nichž poslední je i respektovaným designérem a pedagogem), jednak o vlastní pohled historika designu, ale i přímého účastníka dění v designu na území Československa v posledních desetiletích.Vít Jakubíček se ve čtvrté kapitole Od Školy umění přes tvarování strojů a nástrojů až ke zlínské katedře designu zabývá systematickou výukou průmyslového designu v Československu po druhé světové válce. Vedle vývoje ve Zlíně sleduje také paralelní pokusy o výchovu průmyslových návrhářů na pražské VŠUP v závěru 40. let či aktivity Petra Tučného.Jako pátá kapitola byla zařazena studie Jiřího Huláka „Ikony, neikony a antiikony“ československého průmyslového designu.Vznikla nejen ve vazbě na úvodní etapu celého projektu (rešerše ikonických objektů), ale i jako reakce na aktuální stav naší designérské scény především v teoretické a prezentační rovině. Snaží se poskytnout nejen přehled dané problematiky, ale také inspiraci k „alternativnímu“ vnímání a hodnocení proslulých i méně známých výsledků práce tuzemských designérů v minulých desetiletích na základě hlubšího poznání okolností jejich vzniku. Tím nepřímo vybízí i k syntetičtějšímu pohledu na díla současného designu a designérské scény vůbec.Šestou kapitolu představují profily českých designérů pracujících v průběhu sledovaného období v technických disciplínách, které sestavila Johanna Pauly.Závěrečná část připravená Johannou Pauly s titulem Co je design? obsahuje komentáře renomovaných designérů ke smyslu a obsahu jejich profese.Jde o odpovědi oslovených tvůrců (zařazené opět v souladu s působením ve sledovaném období) na otázku „Co je design?“ z roku 1995, resp. „Co pro mě znamená design?“, položenou už v průběhu řešení projektu v roce 2019. Jsou zde tak konfrontovány názory různých (v několika případech i týchž) designérů v rozpětí celého čtvrtstoletí.Publikace je výsledkem práce takřka čtyř generací historiků, kurátorů a teoretiků s různým školením, východiskem, přístupem či oborovým zaměřením.Je cenným a svého druhu ojedinělým příspěvkem, rozšiřujícím poznání v oblasti teorie a metodologie českého průmyslového designu. Poprvé uceleně představuje dění v designu technických oborů na území ČR v letech 1918-1992 s důrazem na metodiku designérské tvorby, problematiku spolupráce designérů s konstruktéry, oblast školství a odborné výuky návrhářů a další významná témata.Díky zpřístupnění obsahu publikace také online formou skrze webové stránky knihovny UTB, bude k dispozici všem badatelům a poslouží také jako pomůcka při výuce designu.

  • Název v anglickém jazyce

    Designers in the Czech Lands and the Czechoslovak Engineering Industry 1918–1992

  • Popis výsledku anglicky

    The representative publication, entitled Designers in the Czech Lands and the Czechoslovak Engineering Industry 1918-1992 completes the five-year research activity of all the project researchers from the Tomas Bata University in Zlín and the National Technical Museum.The introductory text by Zdeno Kolesár focuses on theoretical reflections of projects in which the designer must necessarily cooperate with the designer in the development process. It brings together several intersecting discourses in which construction and design have been actively involved in various ways. It focuses on works of design history and theory that have touched upon the issues under study, with reference to both international and domestic contexts.In the second chapter, Jiří Hulák, in collaboration with Johanna Pauly, focuses on key realisations of design in the technical fields of the period under study. They comment in detail on the work of key figures in Czech design, but also draw attention to anonymous corporate designers who also contributed to the overall high aesthetic standard of production, often in very modest conditions.The chapter concerns on specifics of designers´ work in relations to particular fields as well as unique creative personalities and, eventually, on presentation of matters of Czech industrial design in connection with international milieu.The third chapter by Zdeno Kolesár, using texts by Milan Kabát, Ladislav Klíma and Jiří Kočandrle, focuses on the institutional provision of industrial design in Czechoslovakia in the period 1945-1992. It is both a synthetic summary of the findings of long-standing representatives of important institutions in the field of support and promotion of design in Czechoslovakia and the Czech Republic in the last quarter of the 20th century and at the beginning of the 21st century (the last of whom is also a respected designer and teacher), and his own view as a design historian, but also as a direct participant in the design scene in Czechoslovakia in recent decades.In the fourth chapter, From the School of Arts through the shaping of machinesand tools to the Zlín Design Department, Vít Jakubíček deals with the systematic teaching of industrial design in Czechoslovakia after the Second World War. In addition to the developments in Zlín, it also traces parallel attempts to educate industrial designers at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague in the late 1940s and the activities of Petr Tučný.As the fifth chapter, Jiří Hulák&apos;s study &quot;Icons, non-icons and anti-icons&quot; of Czechoslovak industrial design was included. It was created not only in relation to the initial stage of the whole project (research of iconic objects), but also as a reaction to the current state of our design scene, especially in theoretical and presentational terms. It attempts to provide not only an overview of the issue, but also inspiration for an &quot;alternative&quot; perception and evaluation of the famous and lesser-known results of the work of domestic designers in the past decades, based on a deeper understanding of the circumstances of their creation. This indirectly encourages more synthetic view of the works of contemporary design and the design scene in general.The sixth chapter presents profiles of Czech designers working in technical disciplines during the period under review, compiled by Johanna Pauly.The final part prepared by Johanna Pauly with the title What is design? contains comments by renowned designers on the meaning and content of their profession.The answers of the interviewed designers (again classified according to their activity in the period under review) to the question &quot;What is design?&quot; &quot;What does design mean to me?&quot;, asked during the project in 2019, thus confronting the opinions of different (and in some cases the same) designers over the span of a quarter of a century.The publication is the result of the work of nearly four generations of historians, curators and theorists with different training, backgrounds, approaches and disciplinary focuses. It is a valuable and unique contribution of its kind, expanding knowledge in the field of theory and methodology of Czech industrial design. For the first time, it comprehensively presents the developments in the design of technical disciplines in the Czech Republic between 1918 and 1992, with an emphasis on the methodology of design, the issue of designers&apos; cooperation with engineers, the field of education and vocational training of designers, and other important topics.By making the contents of the publication available online through the TBU library website, it will be available to all researchers and will also serve as a tool for teaching design.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60402 - Architectural design

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV059" target="_blank" >DG18P02OVV059: Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7678-125-2

  • Počet stran knihy

    306

  • Název nakladatele

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací

  • Místo vydání

    Zlín

  • Kód UT WoS knihy