SUPERVIZE JAKO MOŽNÁ PODPORA ETICKÉHO PŘÍSTUPU PRACOVNÍKŮ V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F09%3A63508023" target="_blank" >RIV/70883521:28150/09:63508023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
SUPERVIZE JAKO MOŽNÁ PODPORA ETICKÉHO PŘÍSTUPU PRACOVNÍKŮ V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH
Popis výsledku v původním jazyce
Supervizi můžeme chápat jako jeden z nástrojů podporující etické jednání v pomáhajících profesích a současně předcházející jednání neetickému. Etika není výhradně teoretickou filozofickou disciplínou zkoumající morálně relevantní chování a jeho normy, ale zabývá se správným (obvyklým) jednáním člověka a jeho praktickým konáním v každodenním životě. Vzhledem k uvedenému je zapotřebí, aby v pomáhajících profesích byl zavedený určitý mechanismus vnější podpory a doprovázení pracovníků, který by dokázal vhodnou formou nastavit tzv. morální zrcadlo, ve kterém by se odráželo jejich činění. Morální hodnocení posuzuje lidské chování v kategoriích dobra a zla, a to v porovnání s lidským svědomím. Jde o soubor hodnotících soudů, názorů, pravidel, zvyků a ideálů,jímž se lidé ve svém jednání řídí, který je kulturně a historicky podmíněný. Podstatou supervize, jak je chápána v pomáhajících profesích, je hlavně reflexe, podpora a rozvoj pracovníka a pracovního kolektivu. Vztah mezi supervizorem a s
Název v anglickém jazyce
SUPERVISION AS A POSSIBLE MEAN OF SUPPORT IN THE ETHICS OF HELPING PROFESSIONS WORKERS
Popis výsledku anglicky
Supervision can be seen as one of the tools enhancing ethic behaviour in helping professions and at the same time it helps prevent unethic behaviour. Ethics is not entirely theoretical, philosophical discipline looking into ethically relevant behaviour and norms but it also deals with the right (usual) behaviour of a human being and his/her actual every day life behaviour. Bearing in mind the above mentioned, it is necessary to introduce a certain mechanism of external support for helping professions toaccompany workers. This mechanism should be able to present workers with a so-called ethical mirror, which would reflect workers´ behaviour. Ethic evaluation classifies human behaviour as good or bad, based on human conscience. It is a set of evaluatingjudgments, opinions, rules, customs and ideals, according to which the mankind acts and which is culturally and historically conditioned. The essence of supervision, as it is understood in helping professions, is predominantly a reflexio
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F09%2F1240" target="_blank" >GA406/09/1240: Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů pomáhajících profesí.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Etické aspekty ošetřovatelské péče v teorii a praxi
ISBN
978-80-7013-506-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Zlín, Česká republika
Datum konání akce
13. 10. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—