ODPOVĚDNOST V PRAXI SESTRY - JAK JI VNÍMAJÍ STUDENTI OBORU VŠEOBECNÁ SESTRA
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F16%3A43874385" target="_blank" >RIV/70883521:28150/16:43874385 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ODPOVĚDNOST V PRAXI SESTRY - JAK JI VNÍMAJÍ STUDENTI OBORU VŠEOBECNÁ SESTRA
Popis výsledku v původním jazyce
Odpovědnost jedince je stále aktuální téma, které významně zasahuje do života každého člověka, a to jak v osobní, tak profesní rovině. V profesi sestry je odpovědnost hlavním předpokladem bezpečné péče o pacienty. V příspěvku je prezentován pohled studentů, budoucích všeobecných sester na výše uvedenou problematiku. Cíl: cílem průzkumu bylo zjistit, zdali si studenti uvědomují svou odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče a jak vnímají odpovědnost sestry/mentorky během odborné praxe. Metody: byla zvolena technika dotazníku, jehož součástí byly mikropříběhy z praxe. Respondenty byli studenti bakalářského studijního programu Ošetřovatelství, studijního oboru Všeobecná sestra a studenti studijního oboru Diplomovaná všeobecná sestra z Vyšší odborné školy zdravotnické. Obě skupiny respondentů byli studenti 2. a 3. ročníku. Výsledky: z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že většina respondentů (92 %) zná pojem odpovědnost, ví co znamená a co všechno se k ní vztahuje. Ve vztahu k odpovědnosti sester se pouze 80 % respondentů domnívá, že sestry přistupují ke své práci odpovědně. Zbývající sestry nejčastěji porušují pravidla BOZP, bez indikace lékaře podávají léky nemocným apod. Závěr: S odpovědností sester souvisí i odpovědnost studentů ošetřovatelství - těch, kteří se na svou roli teprve připravují. Hodnocení vlastní odpovědnosti sestry spočívá především na jejích vnitřních pocitech, jejím svědomí a vědomí, že udělala maximum pro své pacienty, ale také jaký dala svým chování příklad budoucím kolegyním a kolegům. Je třeba tuto skutečnost nepodceňovat, protože sestry, které pracují se studenty mají možnost podílet se na jejich profesní přípravě a tím ovlivňovat kvalitu ošetřovatelské péče.
Název v anglickém jazyce
RESPONSIBILITY IN PRACTICE NURSES - AS PERCEIVED BY STUDENTS MAJORING IN GENERAL NURSE
Popis výsledku anglicky
Responsibility of an individual is still a current topic which greatly affects the life of every person, both on a personal and professional level. In the nursing profession, the responsibility is the main prerequisite for a safe patient care. This article presents the way future nurses students approach the above mentioned issues. Objective: The aim of the survey was to find out whether these students were aware of their responsibilities in providing nursing care and how they perceived responsibility of nurses/mentors during the student's professional practice. Methods: A questionnaire was a selected technique, consisted of short stories from the practice. The respondents were students of Bachelor Nursing degree program, in the field of General Nurse study and degree students of graduate nurse from higher professional medical schools. Both groups of respondents were students of the 2nd and the 3rd year. Results: The survey results in a fact that the most of respondents (92%) know the concept of responsibility. They know what it means and what it refers to. In the relation to the nurse's responsibilities, only 80% of respondents believe nurses take their work responsibly. These respondents think that those nurses frequently violate rules of safety, by serving out drugs to patients without medical indication administered by a medical doctor, ect. Conclusion: Responsibility of nurses is related to the responsibility of nursing students - those who are just preparing for their future role. Sister's own rating of responsibility lies primarily not only on her inner feelings, her conscience and consciousness and weather she did the maximum for her patients, but also what kind of example she represents in order to educate future colleagues. This fact must not be underestimated. The nurses who work with students have the opportunity to participate on the training and thereby to affect the quality of nursing care.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
IX. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM Součinnost teorie a parxe v kvalitní péči
ISBN
978-80-7394-600-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
81-86
Název nakladatele
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Místo vydání
České Budějovice
Místo konání akce
České Budějovice
Datum konání akce
15. 9. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—