Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F17%3A63517751" target="_blank" >RIV/70883521:28150/17:63517751 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2017online.pdf" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2017online.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná empirická studie chce prozkoumat, jak se v předškolní edukaci projevují rodiče s vysokoškolským vzděláním. Její cílem je rovněž přispět k objasnění významu předškolní edukace pro dítě před nástupem do základního vzdělávání, právě z hlediska rodičů a jejich zkušeností s mateřskou školou. Teoretický rámec problematiky je postaven na tezi, že nejvyšší dosažené vzdělání rodičů je důležitým prediktorem jejich postojů k vzdělávání svých dětí a akceptaci školy jako instituce. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumného záměru založeném na koncepci případové studie o univerzitní mateřské škole. V jejím rámci byly data sbírána z několika zdrojů (učitelé, rodiče, členové rady školy, studenti na praxi) a prostřednictvím několika výzkumných metod. Pro potřeby této studie se pracovalo především s údaji získanými ze 44 dotazníků administrovaných rodičům, z 5 polostrukturovaných interview s těmito rodiči, 3 polostrukturovaných interview s učitelkami a parciálně z obsahové analýzy 10 zápisů z rodičovských schůzek. Z výsledků vyplývá, že rodiče s vysokoškolským vzděláním vnímají relevantní vliv institucionální předškolní edukace na dítě, připisují jí důležitost a vidí v ní východisko pro zvládání nároků základní školy. Kladou na mateřskou školu jasné požadavky, zároveň reflektují náročnost práce její učitelů, důvěřují jim a jsou pozitivně nakloněni k promyšlené spolupráci obou stran.
Název v anglickém jazyce
The kindergarten education in perspective of parents with university degree
Popis výsledku anglicky
The aim of an empiric study is to observe how parents with university degree reflect in pre-school education, also to contribute in clarifying the importance of pre-school education for a child before starting an elementary education, from the point of view of parents and their experience with a kindergarten. Theorethical framework of the problematic is built on the thesis that the highest obtained education of parents is very important predictor of their attitude to education of their children and acceptation of a school as an institution. This study is a part of a wider research based on conception of a case study about academic kindergarten. Within its framework, data were collected from various diferent sources (teachers, parents, members of a school council, practicing students) and using several researching methods. For the needs of the study, data worked with were gained from 44 parents administrated surveys, 5 semi-structured interviews with these parents, 3 semi-structured interviews with teachers and partialy from content analysis of 10 parental associations. The results show that parents with university degree accept the relevant influence of the institutional pre-school education on a child, they atrribute importance to it and through it they see a recourse for future easier handling of requirements at an elementary education level. They have speciffic demands on kindergarten, they also reflect the difficulty of these teahers work, they trust them and are positively inclined towards to the mature cooperation of both sides.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
III
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
65-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—