Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Participation in non-formal education in risk society

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F20%3A63526629" target="_blank" >RIV/70883521:28150/20:63526629 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02601370.2020.1808102?journalCode=tled20" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02601370.2020.1808102?journalCode=tled20</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/02601370.2020.1808102" target="_blank" >10.1080/02601370.2020.1808102</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Participation in non-formal education in risk society

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The participation of adults in lifelong learning in the CZ has undergone significant development in the last few years, with the percentage of adults participating in non-formal education (NFE) has risen dramatically. Within this empirical context, this study conceptualises and interconnects the theory of Ulrich Beck’s risk society with the main trends in contemporary NFE. Based on a secondary analysis of data from the Czech Adult Education Surveys of 2011 and 2016, we test two complementary theses derived from Beck’s theory. Firstly, we explore the relevance of Beck’s industrial automation thesis: Does automation play an important role in the prevalence of job-oriented NFE? Secondly, we focus on Beck’s individualisation thesis: Do adults in the CZ tend to individualise more in their participation in NFE during the last decade? We found that Czech adult education system exhibits a significant level of individualisation that is not based on the classical class categories, but instead on integration into the job market as well as to a lesser extent on the ownership of cultural capital. Subsequently, individualisation is driven by market forces and dictated by company policy. According to the available data, industrial automation has only an indirect effect on participation in job-oriented NFE.

  • Název v anglickém jazyce

    Participation in non-formal education in risk society

  • Popis výsledku anglicky

    The participation of adults in lifelong learning in the CZ has undergone significant development in the last few years, with the percentage of adults participating in non-formal education (NFE) has risen dramatically. Within this empirical context, this study conceptualises and interconnects the theory of Ulrich Beck’s risk society with the main trends in contemporary NFE. Based on a secondary analysis of data from the Czech Adult Education Surveys of 2011 and 2016, we test two complementary theses derived from Beck’s theory. Firstly, we explore the relevance of Beck’s industrial automation thesis: Does automation play an important role in the prevalence of job-oriented NFE? Secondly, we focus on Beck’s individualisation thesis: Do adults in the CZ tend to individualise more in their participation in NFE during the last decade? We found that Czech adult education system exhibits a significant level of individualisation that is not based on the classical class categories, but instead on integration into the job market as well as to a lesser extent on the ownership of cultural capital. Subsequently, individualisation is driven by market forces and dictated by company policy. According to the available data, industrial automation has only an indirect effect on participation in job-oriented NFE.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-00987S" target="_blank" >GA19-00987S: Bílá místa neformálního vzdělávání dospělých v České republice: Neúčastníci a jejich sociální světy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Lifelong Education

  • ISSN

    0260-1370

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Neuveden

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000566071300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85089960545