Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Models of self-regulation mechanisms in peer-rejected students

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63553898" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63553898 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/21582440221099516" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/21582440221099516</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/21582440221099516" target="_blank" >10.1177/21582440221099516</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Models of self-regulation mechanisms in peer-rejected students

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Self-regulation is a process that may affect the degree of peer rejection but may also be determined by the degree of peer rejection, whereby the degree of acceptance/rejection can influence the processes that lead to the strengthening or weakening of self-regulation. In this study, we concentrate on self-regulatory mechanisms (self-regulated behavior and strategies for emotional regulation) in peer-rejected students compared to non-rejected students. With the aid of structural equation modeling, we identified models of self-regulation mechanisms in three groups of students according to their acceptance/ rejection. These groups differ in the degree of peer rejection, the structure of the regulation of emotional relations, and the degree of self-regulation behavior. The results suggest that peer-rejected students do not form a monolithic group from the perspective of self-regulation mechanisms, as it is possible to identify diverse structures of relations between the self-regulation mechanisms that probably depend, inter alia, on the degree of peer rejection.

  • Název v anglickém jazyce

    Models of self-regulation mechanisms in peer-rejected students

  • Popis výsledku anglicky

    Self-regulation is a process that may affect the degree of peer rejection but may also be determined by the degree of peer rejection, whereby the degree of acceptance/rejection can influence the processes that lead to the strengthening or weakening of self-regulation. In this study, we concentrate on self-regulatory mechanisms (self-regulated behavior and strategies for emotional regulation) in peer-rejected students compared to non-rejected students. With the aid of structural equation modeling, we identified models of self-regulation mechanisms in three groups of students according to their acceptance/ rejection. These groups differ in the degree of peer rejection, the structure of the regulation of emotional relations, and the degree of self-regulation behavior. The results suggest that peer-rejected students do not form a monolithic group from the perspective of self-regulation mechanisms, as it is possible to identify diverse structures of relations between the self-regulation mechanisms that probably depend, inter alia, on the degree of peer rejection.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-04816S" target="_blank" >GA17-04816S: Dynamika autoregulace u sociálně vyloučených žáků</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    SAGE Open

  • ISSN

    2158-2440

  • e-ISSN

    2158-2440

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    nestrankovano

  • Kód UT WoS článku

    000806240700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85131297651