Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obecná porada o nápravě věcí lidských, nadčasové dílo J. A. Komenského

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63558558" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63558558 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obecná porada o nápravě věcí lidských, nadčasové dílo J. A. Komenského

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve svém monumentálním díle Obecná porada o nápravě věcí lidských představujeKomenský nápravnou koncepci pro veškeré lidské konání. Jejím cílem je vyvést člověkaz bloudění, omylů a nedostatků, a tím zároveň zdokonalit společenský systém i celý svět.Komenského názory o kvalitnějším uspořádání lidské společnosti, právním systému, státua mezinárodních vztazích přesahovaly myšlení jeho doby a jsou velkým přínosem a inspirací pro lidstvo i v současnosti. Komenský povaţoval člověka za dobrého, schopného nápravy. Svobodu chápal jakonejskvělejší statek, stvořený spolu s člověkem a od něho neodlučitelný. Tato svoboda představuje zároveň zodpovědnost vůči lidské pospolitosti, jelikoţ člověk je její součástí. ProtoKomenský vyzývá představitele všech národů světa k pravidelným setkáním a poradám.Cílem má být hledání nápravy vzájemných vztahů, předcházení válečným konfliktům,zajištění rozvoje hospodářství, vzdělání, sociální spravedlnosti a míru na celém světě. Správné hodnocení tohoto díla můţeme provést jedině tehdy, pochopíme-li tentozákladní smysl společného řešení věcí lidských na základě demokratické porady všech…Záměrem naší práce je objevit filozofické, sociální a didaktické prvky v díle Obecnáporada o nápravě věcí lidských, dále ukázat jejich vzájemnou příčinnou souvislost,podmíněnost a nezbytnost prolínání těchto oblastí lidského ţivota, z toho plynoucí postupynápravy společenských nedostatků a stanovení správných postupů k všestrannému rozvoji.Toho lze dosáhnout jedině prostřednictvím soustavného vzdělání. Komenský v Poradě ukazuje cestu nápravy společnosti prostřednictvím vzdělání. Výchova představuje vnitřní proměnu člověka, cílem je učinit člověka lidským a vrátit mujeho přirozenost, aby se stal součástí universa…, jak k tomu předurčuje jeho podstata. Výchova je cestou, jak vyvést člověka z bloudění, jak mu pomoci nalézt pravdu o jeho bytí,které je současně bytím všech věcí. Jednotící teistické myšlence je podřízena pansofia,encyklopedická věda, jíţ se buduje lidskost a boţskost ve světě. Jejím cílem je výchovav rodině a škole, řád a kázeň v církvi, pansofia v lidstvu. Vzdělanost a mravnost jsou základními hodnotami lidského ţivota, které je třeba rozvíjet od dětství aţ do stáří, odkolébky do hrobu – po celý ţivot. Vzdělanost je předpokladem kultivace společnosti. Spolu se vzdělaností dbejme také na pěstování mravnosti jako projev úcty člověka k člověku,respektování lidských práv, empatického vnímání a ochrany jako výsledku výchovy. Spo-jme tedy své dovednosti a vědění, všichni jsme zváni k poradě! Otevřeme se světu a přistupme k nápravě!

  • Název v anglickém jazyce

    The General Consultation on the Correction of Human Things

  • Popis výsledku anglicky

    In his monumental work The General Consultation on the Correction of Human ThingsComenius presents a corrective concept for all human actions. Its goal is to bring peopleout of wandering, mistakes and shortcomings, and at the same time improve the social system and the whole world. Comenius&apos; views on a better organization of human society,nations, justice, the state, and international relations went beyond the thinking of his timeand are a great contribution and inspiration to humanity even today. Comenius considered a man to be good, capable of correction. He understood freedomas the greatest estate, created together with man and inseparable from him. At the sametime, this freedom represents a responsibility to the human community, because man is apart of it. That is why Comenius calls on the representatives of all the nations of the worldto hold regular meetings and consultations. The aim will be to seek redress, prevent wars,ensure economic development, education, social justice and peace around the world. Wecan only make a correct evaluation of this work if we understand this basic meaning of acommon solution of human affairs on the basis of a democratic consultation of all… We can only make a correct evaluation of this work if we understand this basic meaning.The aim of our work is to discover philosophical, social and didactic elements in the workGeneral Meeting on the Correction of Human Things, to show their causal relationship,conditionality and necessity of intertwining these areas of human life, and the resultingprocedures to correct social shortcomings and determine the right practices for all-rounddevelopment. This can only be achieved through continuous education. Comenius in the Consultation shows the way to correct society through education. Education represents the inner transformation of man, the aim is to make man human and toreturn his nature to become part of the universe…, as his essence predestines. Education isa way to bring a person out of wandering, to help him find the truth about his being, whichis at the same time the being of all things. The unifying theistic idea is subordinated topansophy, the encyclopedic science by which humanity and divinity are built in the world.Its goal is education in the family and school, order and discipline in the church; pansophyin humanity. Education and morality are fundamental values of human life that need to bedeveloped from childhood to old age, from the cradle to the grave - throughout life. Education is a prerequisite for cultivating society. Along with education, let us also pay attention to cultivation of morality as a manifestation of human respect for man, respect forhuman rights, empathic perception and protection as a result of education. So let&apos;s combineour skills and knowledge, we are all invited for a consultation! Let&apos;s open ourselves to the world and approach a remedy!

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů