Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Recyklované rodičovství aneb rodičovství prarodičů vychovávajících druhou generaci potomků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63559498" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63559498 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202203-0005_recyklovane-rodicovstvi-aneb-rodicovstvi-prarodicu-vychovavajicich-druhou-generaci-potomku.php" target="_blank" >https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202203-0005_recyklovane-rodicovstvi-aneb-rodicovstvi-prarodicu-vychovavajicich-druhou-generaci-potomku.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2022.017" target="_blank" >10.5507/epd.2022.017</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Recyklované rodičovství aneb rodičovství prarodičů vychovávajících druhou generaci potomků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato studie se věnuje tématu rodičovství prarodičů dětí předškolního věku. Prarodičev roli rodičů se sžívají s novými tíživými okolnostmi, potýkají se se změnami vlastníhoživota způsobenými stárnutím a novou, velmi náročnou změněnou rolí. Cílem studieje odkrýt, jaká jsou některá významná specifika rodičovství druhé generace potomkůpředškolního věku z perspektivy prarodičů a profesionálů, kteří s rodinami pracují. Bylzvolen kvalitativní výzkumný design, přičemž první metodou byly hloubkové rozhovorys prarodiči v roli rodičů, kteří pečují o děti předškolního věku ve věku 5–6 let. Druhoumetodou byly rozhovory s fokusovou skupinou zahrnující tři sociální pracovnice a psycholožku. Výsledná zjištění ukazují, že rodičovství považují prarodiče za smysluplný,ale náročný úkol. Uvědomují si významně dočasnost tohoto rodičovství v důsledkustárnutí, možnost zhoršení zdravotního stavu a případně i smrti. V aktivitách a jejichvýběru právě významně figurují výše zmíněné skutečnosti, ale i traumatizace prarodičůa významně pozměněné rodinné vazby a interakce.

  • Název v anglickém jazyce

    Recycled parenting or grandparents raising second generation offspring

  • Popis výsledku anglicky

    This study addresses the subject of foster grandparenting of preschoolers. When foster caregivers take responsibility for childcare, they must be prepared to face manychallenges in parenthood and to accept new roles that might be very stressful anddemanding but also very satisfactory. The research aimed to discover and understandthe perception of „parenthood“ by foster parents and to discover main specifics offoster grandparents. Qualitative research methods were used; the data source was aninterview with foster parents from pre-defined families based on specified criteria.The second method was an interview with a focus group with four professionals whodeal with supporting these types of families. In conclusion, foster parenting is verydemanding since foster grandparents can experience ambivalent and negative feelings in fulfilling new roles. On the other hand, own grandparents´ aging changes anddiseases can make the second round parenting more challenging and temporary. Thesefactors together with socio-cultural context, health functioning, and other factors, affectparental activities in specific social interactions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    e-Pedagogium

  • ISSN

    1213-7758

  • e-ISSN

    1213-7499

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    85-97

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus