Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adaptation and validation of the academic motivation scale for higher education across four Eastern European countries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63580959" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63580959 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/hequ.12510" target="_blank" >https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/hequ.12510</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/hequ.12510" target="_blank" >10.1111/hequ.12510</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adaptation and validation of the academic motivation scale for higher education across four Eastern European countries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article focuses on adaptation and validation of the Academic Motivation Scale questionnaire (AMS-28) in higher education in four Eastern European countries: Czechia, Slovakia, Serbia, and Poland. The research was conducted with a total of 1711 respondents. We examined the construct validity of AMS-28 including measurement invariance and reliability according to national, gender and age groups. Our analysis confirmed its original seven-factor structure as well as its reliability. The tool is measurement invariant across all compared groups (gender, age, countries) except Poland, whose results are specific. The results identify new places on the world map where AMS-28 is functional. The tool appears functional in time, space and various language mutations. Despite satisfactory results, there is still room for future examination of the AMS-28 among different countries. In practice, the tool has a wide range of application possibilities.

  • Název v anglickém jazyce

    Adaptation and validation of the academic motivation scale for higher education across four Eastern European countries

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on adaptation and validation of the Academic Motivation Scale questionnaire (AMS-28) in higher education in four Eastern European countries: Czechia, Slovakia, Serbia, and Poland. The research was conducted with a total of 1711 respondents. We examined the construct validity of AMS-28 including measurement invariance and reliability according to national, gender and age groups. Our analysis confirmed its original seven-factor structure as well as its reliability. The tool is measurement invariant across all compared groups (gender, age, countries) except Poland, whose results are specific. The results identify new places on the world map where AMS-28 is functional. The tool appears functional in time, space and various language mutations. Despite satisfactory results, there is still room for future examination of the AMS-28 among different countries. In practice, the tool has a wide range of application possibilities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Higher Education Quarterly

  • ISSN

    0951-5224

  • e-ISSN

    1468-2273

  • Svazek periodika

    78

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    1048-1066

  • Kód UT WoS článku

    001182059700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85187448672