Ochránkyně a prosazovatelka socialistické zákonnosti? Konflikty a klientelismus v nejvyšších orgánech československé prokuratury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70979821%3A_____%2F21%3AN0000004" target="_blank" >RIV/70979821:_____/21:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ochránkyně a prosazovatelka socialistické zákonnosti? Konflikty a klientelismus v nejvyšších orgánech československé prokuratury
Popis výsledku v původním jazyce
Stejně jako v řadě dalších zemích bývalého sovětského bloku představovala prokuratura důležitý mocenský nástroj komunistického režimu, jímž byla prezentována nejen jako ochránkyně socialistické zákonnost, ale rovněž jako orgán, jenž tuto zákonnost přímo vymáhal. Formálně se jednalo o nezávislý, monokratický orgán státní moci dohlížející na dodržování zákonů státními orgány i jednotlivci. Ve skutečnosti však byla nezávislost prokuratury jen iluzorní a veškeré rozhodování a vliv příslušely vedení Komunistické strany Československa. Na základě několika příkladů lze ilustrovat faktické podřízení vedení prokuratury mechanismům a mocenským zájmům uvnitř KSČ, a to i v evidentních případech klientelismu a porušování tehdy platných zákonů.
Název v anglickém jazyce
A Protector and an Advocate of the Socialist Legality? Conflicts and Clientelism in the Supreme Organs of the Czechoslovak Public Prosecutor´s Office
Popis výsledku anglicky
The public prosecutor’s office in the communist Czechoslovakia, similarly to other countries of the former Soviet bloc, represented an important power link of the regime. It used to be termed a guard of socialist legality, which should not only be protected but also enforced in every possible way. Theoretically it represented an autonomous authority, independent of state power and administration organs, homogeneous, centralized and monocratic organ of supreme supervision over implementation and preservation of laws and other legal rules by offices and/or individuals. In fact, the independence was illusory, primarily in relation to relevant organs of the Czechoslovak Communist Party. They approved within its nomenclature all personnel proposals for nomination of the head officials of Public Prosecutor’s Office, from the central level to regional and district prosecutor’s offices. But after a more detailed study of the topic, even the supreme representatives of the Prosecutor’s Office did not observe principles, the protection of which they should have secured. The malpractices and other misconduct sometimes were the reason or pretext for removal from office. There were often used also various “blots” from the past, kept secret before, or they were judged and presented more benevolently. The study aims at unveiling a little of the background changes at the supreme posts of Prosecutor’s Office and conflicts connected with them. The period of the so-called normalization is presented first of all, in relation to the development of the department during the existence of the federalized prosecutor’s office, from 1970 to the fall of the communist regime. We would like to document in the study a hidden rivalry in the system in the examples of personal changes at the highest levels of the prosecutor’s offices.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50601 - Political science
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paginae historiae
ISSN
1211-9768
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
251-280
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—