Josef Willinger: od učitele češtiny a tělocviku k elitě okupační správy protektorátu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70979821%3A_____%2F23%3AN0000025" target="_blank" >RIV/70979821:_____/23:N0000025 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Josef Willinger: od učitele češtiny a tělocviku k elitě okupační správy protektorátu
Popis výsledku v původním jazyce
Josef Willinger patřil ke generaci českých Němců, která hledala své postavení v novém československém státě. Poválečné studium češtiny na pražské Německé univerzitě se tak pro něj stalo předpokladem k získání místa středoškolského pedagoga v menšinovém (německém) školství, kde byl nyní český jazyk povinným vyučovacím předmětem. Vedle výuky češtiny začal Willinger připravovat jazykové učebnice pro mládež. V pohraničí však byl stále více ovlivňován německým nacionalismem podporovaným ze strany Třetí říše. Jeho pedagogická kariéra v Chebu však úspěšně pokračovala i po odtržení pohraničních území a při začleňování tamních německých škol do říšskoněmecké organizační struktury. V létě 1941 bylo Willingerovi díky osobním kontaktům nabídnuto místo zástupce vedoucího sekce pro střední školy a učitelské ústavy v protektorátním Ministerstvu školství a národní osvěty, kde se měl aktivně účastnit destrukce českého středního školství. Tuto práci vykonával až do konce války, a to i po správní reformě, v jejímž důsledku byli němečtí vedoucí sekcí ministerstva převzati do jednotlivých referátů ve skupině školství úřadu říšského protektora.
Název v anglickém jazyce
Josef Willinger: from a Czech and Physical Education Teacher to an Official of the Protectorate Central Occupation Office
Popis výsledku anglicky
Josef Willinger was from the generation of Czech Germans who sought a position in the new Czechoslovak state. His post-war study of Czech at the German University in Prague opened the door to a position as a secondary school teacher in minority (German) education where Czech language was a new compulsory subject. In addition to teaching Czech, Willinger also launched into preparing language textbooks for youth. In frontier areas, however, he was increasingly influenced by German nationalism instigated by the Third Reich. His teacher’s career in Cheb continued successfully even after the secession of the frontier zone and during the integration of the local German schools into the Third Reich’s organisational structure. In the summer of 1941, Willinger’s personal contacts cleared the way to a position of the head deputy of the department of secondary schools and educational institutions at the Ministry of Education and National Enlightenment in the Protectorate of Bohemia and Moravia. He was appointed to actively participate in the destruction of the Czech secondary education. Willinger kept this position until the end of the war, even after the administrative reform where, consequently, the German heads of the ministry departments were moved to the educations sections of the Reich Protector’s office.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paginae historiae
ISSN
1211-9768
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
252-272
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—