Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Odhad hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro hluk ze silniční dopravy v podmínkách České republiky.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71009396%3A_____%2F23%3AN0000022" target="_blank" >RIV/71009396:_____/23:N0000022 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/75010330:_____/23:00014233

  • Výsledek na webu

    <a href="https://hygiena.szu.cz/cz/artkey/hyg-202302-0002_odhad-hlukoveho-ukazatele-ldvn-na-zaklade-ukazatele-ldn-pro-hluk-ze-silnicni-dopravy-v-podminkach-ceske-republi.php" target="_blank" >https://hygiena.szu.cz/cz/artkey/hyg-202302-0002_odhad-hlukoveho-ukazatele-ldvn-na-zaklade-ukazatele-ldn-pro-hluk-ze-silnicni-dopravy-v-podminkach-ceske-republi.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21101/hygiena.a1837" target="_blank" >10.21101/hygiena.a1837</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Odhad hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro hluk ze silniční dopravy v podmínkách České republiky.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cíl: Hlukový ukazatel Ldvn je používán v hodnocení zdravotních rizik (HRA) pro odhad účinků hluku pomocí vztahů dávka - účinek. Stanovení jeho hodnoty často není možné kvůli nedostupnosti údajů o hluku ve večerní době. Cílem práce je navrhnout metody odhadu hlukového ukazatele Ldvn na základě ukazatele Ldn pro silniční dopravu v podmínkách ČR a stanovit nejistoty vyplývající z tohoto odhadu. Metodika: Bylo analyzováno celkem 217 jednotlivých 24hodinových měření hluku ze silniční dopravy, které byly získány v rámci činnosti Státního zdravotního ústavu a Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě. Medián z vypočtených hodnot rozdílu mezi hlukovými ukazateli Ldvn a Ldn pro jednotlivá měření (koeficient k) slouží k odhadu ukazatele Ldvn podle vzorce: Ldvn ≅ Ldn + k. Výsledky: Byl vypočten koeficient pro celý soubor k = 0,6 a dále dílčí koeficienty k1, k2 a k3 v závislosti na rozdílu ukazatelů LAeq,16h - LAeq,8h. Nejistoty odhadů jsou vyjádřeny pomocí 95% intervalů spolehlivosti. Závěr: Odhad hlukového ukazatele Ldvn pro silniční dopravu doporučujeme provádět přičtením koeficientu k = 0,6 k hodnotám ukazatele Ldn, případně lze použít též koeficienty k1 = 0,5 (pro LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), nebo k3 = 0,7 (pro LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB). Koeficient k2 (pro LAeq,16h - LAeq,8h mezi 5 a 7,9 dB) je totožný s koeficientem k pro celý soubor. Odhad lze použít pouze po posouzení lokální situace, pokud je očekáván plynulý průběh hladin akustického tlaku během 24 hodin s poklesem denních hodnot směrem k hodnotám nočním a bez výkyvů způsobených lokálními vlivy.

  • Název v anglickém jazyce

    Estimation of noise indicator Lden based on indicator Ldn for road traffic noise in the Czech Republic.

  • Popis výsledku anglicky

    Objective: Noise indicator Lden is used in Health Risk Assessment (HRA) to estimate noise effects using dose-effect relationships. Determination of its value is often impossible due to the unavailability of noise data in the evening. The aim of this paper is to propose estimation methods for noise indicator Lden based on Ldn indicator for road traffic in the conditions of the Czech Republic and to determine the uncertainties of this estimation. Methodology: A total of 217 individual 24-hour road traffic noise measurements were analysed. They were obtained within the framework of the activities of Czech National Institute of Public Health and Public Health Institute Ostrava. The median of calculated values of the difference between noise indicators Lden and Ldn for individual measuring (the coefficient k) is used to estimate indicator Lden according to the formula: Lden ≅ Ldn + k. Results: The coefficient for the whole data set k = 0.6 and subcoefficients k1, k2 and k3 depending on the difference LAeq,16h - LAeq,8h were calculated. The uncertainties of the estimates are expressed by 95% confidence intervals. Conclusion: It is recommended to estimate noise indicator Lden for road traffic by adding coefficient k = 0.6 to the values of indicator Ldn, or alternatively coefficients k1 = 0.5 (for LAeq,16h - LAeq,8h < 5 dB), or k3 = 0.7 (for LAeq,16h - LAeq,8h ≥ 8 dB) can also be used. Coefficient k2 (for LAeq,16h - LAeq,8h between 5 and 7,9 dB) is identical to coefficient k for the whole data set. The estimate can only be used after an evaluation of the local situation if a smooth pattern of sound pressure levels is expected during 24 hours with the decrease of daytime values towards night-time values and without fluctuations due to local impacts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30304 - Public and environmental health

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hygiena

  • ISSN

    1802-6281

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    45-49

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus