Monitoring znečištění ovzduší ve školách – mezinárodní projekt SINPHONIE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75010330%3A_____%2F15%3A00010862" target="_blank" >RIV/75010330:_____/15:00010862 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Monitoring znečištění ovzduší ve školách – mezinárodní projekt SINPHONIE
Popis výsledku v původním jazyce
Článek prezentuje základní rysy výzkumného projektu SINPHONIE (Schools Indoor Pollution and Health: Observatory Network in Europe), který byl zaměřen na zdravotní stav a životní prostředí dětí školního věku. Cílem projektu bylo sjednotit postupy a metody hodnocení kvality vnitřního prostředí, na základě získaných dat vyhodnotit vliv vnitřního prostředí na zdraví žáků a navrhnout doporučení pro zlepšení. Studie byla realizována v letech 2010–2012 a probíhala ve 23 zemích Evropy, kde bylo proměřeno 122 škol. Ve vybraných školách byly ve třídách a ve venkovním ovzduší měřeny koncentrace řady chemických škodlivin (benzen, trichloreten, tetrachloreten, pinen, limonen, naftalen, formaldehyd, oxid dusičitý, oxid uhelnatý, ozón, suspendované částice velikostních frakcí PM10 a PM2,5, radon, výběrově i PAU). Ve třídách byla zjišťována přítomnost biologických kontaminantů (plísně, alergeny v prachu) a sledovány vybrané mikroklimatické parametry (teplota a relativní vlhkost vzduchu, rychlost proudění, koncentrace oxidu uhličitého). Hodnocení zdravotního stavu dětí bylo prováděno pomocí dotazníkových šetření a měřením plicních funkcí žáků.
Název v anglickém jazyce
The SINPHONIE - International Project Covering the Areas of Air Quality and Health in Schools
Popis výsledku anglicky
The paper presents the basic features of the international research project SINPHONIE (Schools lndoor Pollution and Health: Observatory Network in Europe), which was focused on the environment and health of schoolchildren. The aim of project was to unity the procedures and the methods of evaluation of the quality of the indoor environment and on the basis of the obtained data evaluate the impact of the indoor environment in classrooms on the children's health and produce recommendations. The SINPHONIE survey was conducted in 23 European countries in the years 2010-2012. There were measured chemical pollutants in indoor (and related outdoor) air (formaldehyde, benzene, pinene and limonene, naphthalene, nitrogen dioxide, carbon monoxide, carbon dioxide, radon, trichloroethylene, tetrachloroethylene, selectively PAH, particulate matter (PM10 and PM2,5). Biological contaminants (e.g. mold, allergens and bacteria) were detected in classes. Selected microclimatic parameters (temperature, humidity, ventilation, carbon dioxide) were also monitored. An important objective was to obtain data on health status of children by questionnaire surveys, and also by clinical tests.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
DI - Znečištění a kontrola vzduchu
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vytápění, větrání, instalace
ISSN
1210-1389
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
114-117
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—