O původu a restaurování telčského Dělení růží
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F11%3A%230002802" target="_blank" >RIV/75032333:_____/11:#0002802 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
O původu a restaurování telčského Dělení růží
Popis výsledku v původním jazyce
Studie interpretuje stáří a původ telčského triptychu obrazů Dělení růží, zachycujícího legendu o rozrodu Vítkovců a počátcích rožmberského rodu, na základě ikonografie, historických souvislostí postupného zhotovování jednotlivých kopií a poznatků vzešlých z průzkumu a restaurování jeho středového výjevu. Dochází k závěru, že se s velkou pravděpodobností jedná o obrazy vzniklé z iniciativy Zachariáše z Hradce v 50. letech 16. století. Restaurátorský průzkum prokázal vícevrstevnaté podklady malby typicképro italské prostředí. Pokud nebyl autorem obrazů cizinec nebo přímo Ital, byl jím malíř obeznámený s progresivními metodami tehdejší italské malby. Tato hypotéza by odpovídala i skutečnosti, že právě ve druhé půli 16. století si nechal Zachariáš z Hradce opravovat zámek podle italských vzorů a italskými řemeslníky. Restaurování obrazu i jeho interpretace byly provedeny v souvislosti s prezentací triptychu na výstavě Rožmberkové ve Valdštejnské jízdárně v Praze.
Název v anglickém jazyce
The origin and restoration of the Telč ?Division of the Rose?
Popis výsledku anglicky
This study interprets the age and origin of the Telč triptych ?Division of the Rose?, which captures the legend of the descendancy of the Vítkovec family and the beginnings of the House of Rožmberk, based on iconography, the historical contexts of the individual gradual replications, and from knowledge acquired from the research and restoration of its central scene. The conclusion is made that these are most likely pictures created on order of Zachariáš of Hradec from the 1550's. Restorational researchrevealed a multi-layered substrate painting typical for the Italian cultural environment. Either the painter himself was not Czech or was Italian, or he was familiar with the progressive methods of Italian painting for the time. This hypothesis is also supported by the fact that in the middle 16th century, Zachariáš of Hradec had his castle modified based on Italian styles by Italian craftsmen. The picture's restoration and interpretation was carried out as part of the presentation of th
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy památkové péče
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
410-413
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—