Umělecké památky z doby kolem roku 1600 v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie v Brně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F12%3A%230003090" target="_blank" >RIV/75032333:_____/12:#0003090 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umělecké památky z doby kolem roku 1600 v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie v Brně
Popis výsledku v původním jazyce
Většina nejstaršího zachovaného mobiliáře jezuitského kostela Nanebevzetí Panny Marie pochází z doby krátce po vysvěcení novostavby chrámu 22. září 1602. Hlavní mecenáš brněnských jezuitů, olomoucký biskup kardinál František z Dietrichsteina, si tehdy začal pod presbytářem kostela budovat svou hrobku a presbytář chrámu měl tedy představovat jakousi jeho pohřební kapli. V té souvislosti byl podle kardinálova přání roku 1603 zřízen hlavní oltáře a do dlažby presbytáře byla roku 1607 osazena bohatě inkrustovaná krycí deska. Do presbytáře také nechal pořídit chórové lavice, které jsou dílem jezuitského bratra Emericha Thurna a jeho spolupracovníků a v presbytáři byly umístěny roku 1609. Na objednávku samotných jezuitů byl roku 1603 v Benátkách pořízen cyklus osmi obrazů ze života Panny Marie, který byl od počátku určen k výzdobě zpovědnic a tematizuje také ve své době oblíbený námět Panny Marie Immaculaty. Výzdobu chrámového interiéru v této první fázi výbavy kostela dovršily dva boční olt
Název v anglickém jazyce
Artistic monuments from around 1600 in the Jesuit College of the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Brno
Popis výsledku anglicky
Most of the older furniture preserved in the Jesuit Church of the Assumption of the Virgin Mary comes from shortly after the consecration of the new church on 22 September 1602. The main patron of the Brno Jesuits, the Olomouc Bishop Cardinal Franz von Dietrichstein, began building his own tomb beneath the church presbytery, which was supposed to serve as a kind of funeral chapel. Within this course of events and according to the Cardinal's wishes, the main altar was established in 1603, and a richly inlaid cover plate was installed into the presbytery's tiles in 1607. He also had choir benches installed into the presbytery in 1609, the work of the Jesuit monk Emerich Thurn and his associates. On order of the Jesuits themselves, a cycle of eight paintings of the life of the Virgin Mary were acquired in Venice in 1603 and were originally intended for decoration of the confessional; they thematicize the Virgin Mary Immaculate, a favourite theme of the day. During this initial phase of in
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy památkové péče
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
344-355
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—