František a Jaroslav Thunové?šlechtičtí automobilisté-začátečníci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F12%3A%230003135" target="_blank" >RIV/75032333:_____/12:#0003135 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
František a Jaroslav Thunové?šlechtičtí automobilisté-začátečníci
Popis výsledku v původním jazyce
Bratři František (1847-1916) a Jaroslav (1864-1929) Thun-Hohensteinové náleželi k předním příslušníkům rakouské aristokracie. Známější František Thun byl dvakrát českým místodržitelem a také rakouským ministerským předsedou. Jeho hlavní sídlo bylo na zámku v Děčíně. Jaroslav se pohyboval spíše v moravské zemské politice, neboť v době před první světovou válkou sídlil na zámku v Kvasicích. Bratři Thunové nepatřili mezi průkopníky automobilismu. Ve vztahu k automobilům je lze považovat za typické příslušníky své vrstvy. Jednu s prvním zkušenosti s automobilem učinil František Thun v roce 1904. Tehdy za ním přijel ze Zákup do Děčína na návštěvu Otto Windisch-Graetz s arcivévodkyní Alžbětou. Vlastní automobily si bratři Thunové začali pořizovat v letech 1909-1910 a to u mladoboleslavské značky Laurin a Klement. Jak vyplývá z bohaté vzájemné korespondence, která je dochována v děčínském rodinném archivu Thunů, pořízení automobilu nemuselo v této době probíhat zrovna hladce. František Thun p
Název v anglickém jazyce
František and Jaroslav Thun ? Aristocratic Motorists Beginners
Popis výsledku anglicky
Brothers František (1847?1916) and Jaroslav (1864?1929) Thun-Hohenstein ranked to the leading members of the Austrian aristocracy. The more famous František was twice the Governor of the Czech Lands and also the Austrian Prime Minister. His main residence was the Castle of Děčín. Jaroslav was more involved in the land politics of Moravia, because before the First World War he resided at the Castle of Kvasice. The brothers Thun did not rank among the pioneers of motoring. As for their relation to cars, the Thuns can be considered typical members of their class. In 1904, František Thun made one of his first experiences with cars. At that time, Otto Windisch-Graetz with Archduchess Alžběta came to visit him from Zákupy to Děčín. The brothers Thun began toget their own cars in 1909?1910, namely from the Laurin & Klement factory of Mladá Boleslav. A rich correspondence, preserved in the Thun family archive in Děčín, shows that getting a car did not necessarily proceed smoothly at that time
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DF11P01OVV026" target="_blank" >DF11P01OVV026: Každodenní život a kulturní vliv aristokracie v Českých zemích a ve střední Evropě v kontextu veřejně přístupných historických sídel ve správě Národního památkového ústavu - instalace, prezentace, aplikace</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Automobilismus a šlechta v českých zemích 1894?1945
ISBN
978-80-7037-216-6
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
51-63
Počet stran knihy
309
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—