Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

(Česká) šlechta v rakouských dobrovolnických motoristických sborech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F12%3A%230003136" target="_blank" >RIV/75032333:_____/12:#0003136 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    (Česká) šlechta v rakouských dobrovolnických motoristických sborech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Známý rakouský sochař a průkopník motorismu Gustav Gurschner (1873 ? 1971) dal v roce 1903 podnět k vytvoření c.k. rakouského dobrovolnického automobilového sboru, který byl založen o dva roky později v rámci Rakouského automobilového klubu. Poněvadž sbor ovládli především aristokratičtí majitelé automobilů, obrátilo se rakouské vojenské velení na Gurschnera, aby vytvořil nový dobrovolnický motorový sbor se širší základnou, což se roku 1908 stalo. Jeho správa byla decentralizována a rozdělena na sborovésektory a v rámci nich na skupiny (automobilistů a motocyklistů). Území Čech a Moravy se dělilo na tři sektory - č. 8 se sídlem v Praze, č. 9 se sídlem v Litoměřicích a brněnská skupina sektoru č. 2 se sídlem ve Vídni. Členové dobrovolnických sborů ? automobilového a motorového se i se svými vozidly zúčastňovali vojenských cvičení císařské armády a po vypuknutí 1. světové války sloužili u jednotlivých armádních velitelství většinou jako ordonanční důstojníci a motospojky. Příslušníci če

  • Název v anglickém jazyce

    The (Czech) Aristocracy in the Austrian Volunteer Automobile Corps

  • Popis výsledku anglicky

    In 1903, the famous Austrian sculptor and pioneer of motoring Gustav Gurschner (1873?1971) initiated formation of the Imperial and Royal Austrian Volunteer Automobile Corps; the latter was founded within the frame of the Austrian Automobile Club two years later. It was the aristocratic car owners who gained primary control over the club. That is why the Austrian military command appealed to Gurschner to establish a new volunteer motor corps, which came true in 1908. The club?s administration was decentralised and distributed among individual corps sectors, and further, among the groups (automobilists and motorcyclists). The region of Bohemia and Moravia was divided into three sectors: Sector No. 8 with headquarters in Prague; Sector No. 9 with headquarters in Litoměřice; the Brno group of Sector No. 2 with headquarters in Vienna. The members of the volunteer corps participated with their vehicles in the Imperial Army?s exercises, and after the outbreak of WW1, they served at individual

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DF11P01OVV026" target="_blank" >DF11P01OVV026: Každodenní život a kulturní vliv aristokracie v Českých zemích a ve střední Evropě v kontextu veřejně přístupných historických sídel ve správě Národního památkového ústavu - instalace, prezentace, aplikace</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Automobilismus a šlechta v českých zemích 1894?1945

  • ISBN

    978-80-7037-216-6

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    65-85

  • Počet stran knihy

    309

  • Název nakladatele

    Národní technické muzeum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly