Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K dílu varhanářů Staudingerů z Andělské Hory

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F17%3AN0000156" target="_blank" >RIV/75032333:_____/17:N0000156 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K dílu varhanářů Staudingerů z Andělské Hory

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedním z nejvýznamnějších center varhanářství pozdního baroka bylo městečko v podhůří jesenických hor – Andělská hora nedaleko Bruntálu. Zde sídlila od poloviny 18. století do první poloviny 19. století varhanářská rodina Staudingerů. Ačkoliv bylo v tomto městě zhotoveno nemálo desítek mnohdy i velkých varhan, do dnešních časů se dochovala jen malá část jejich díla. Předkládaná studie přináší některé nové životopisné údaje o rodině Staudingerů, případně o jejich učních (Franz Meltzer, Josef Hampel), upřesňuje údaje o vnuku Josefa Sebastiana Staudingera - Klaudiu Kapsovi. Studie se zabývá zejména dochovanými nástroji Josefa Staudingera (1729–1809). Největší prostor je věnován dochovaným varhanám ve Velkých Heralticích, Nových Lublicích, Starých Těchanovicích a Kružberku. Shrnující kapitola se zabývá charakteristickými znaky jejich díla, které vyplývají z archivních podkladů a zejména zachovaných nástrojů. Specifikem andělskohorských varhanářů bylo používání tzv. repagula, což je zásuvka otevírající průchod vzduchu do další kancely. Uvedené řešení mělo charakter jakési volné kombinace, neboť navolené principálové hlasy byly aktivovány teprve při zapnutém Repagulu. Zvláštností byla i stavba poměrně malých dvoumanuálových nástrojů umístěných v jediné skříni, kdy positiv je osazen velmi úsporně a pedálové kovové píšťaly stojí v prospektu (Velké Heraltice). V otázce rozsahů klaviatur nebylo používáno jednotné řešení, ale byly stavěny jak typické úsporné rozsahy s 45 tóny a krátkou oktávou v manuálu, až po plně vystavěnou velkou oktávu (Bruntál), případně krátká velká oktáva do d3 či f3. Ačkoliv některé Staudingerovy nástroje již byly zrestaurovány, tak většina jeho solidně postavených a zvukově zajímavých varhan na řádnou obnovu teprve čeká.

  • Název v anglickém jazyce

    The work of pipe organ builders Staudinger from Andělská Hora

  • Popis výsledku anglicky

    One of the most important centres of late Baroque organ-building was a town in the Jeseník mountains, Andělská Hora near Bruntál. From the mid-18th centuryto the first half of the 19th century it was home to the Staudinger family of organ-builders. Although quite a few dozen large organs were built in the town, only remnants of their craft have survived to the present day. The study brings some new biographical information about the Staudingers, as well as their apprentices, (Franz Meltzer, Josef Hampel), and fills in some details on the grandson of Joseph Sebastian Staudinger – Klaudio Kaps. The study examines in particular the surviving instruments by Joseph Staudinger (1729–1809). The greater part of the study covers the organs still found at Velké Heraltice, Nové Lublice, Staré Těchanovice and Kružberk. The summarizing chapter deals with the characteristic features of their work, as derived from archival documents and the surviving instruments themselves. One specific feature of these ‘angel hill’ organists was the “repagula”, a drawer coupler opening an air passage to the adjacent chancel. This solution brought something akin to free-form combinations, since the elected principal voices were activated only by actioning the repagula. Another distinctive characteristic was their making relatively small two-keyboard instruments in a single cabinet, where the‘positive’ takes very compact form and the pedal-driven metal pipes stand in the visible ‘prospect’ (Velké Heraltice). The keyboard ranges were not consistent, but were built typically compact with 45 tones and a short octave in the manual, right up to the full great octave (Bruntál), or the short great octave up to d3 or even f 3. Although some of Staudinger’s instruments have already been restored, the majority of his solidly built and interesting-sounding organs still await attention.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis Slezského zemského muzea, série B

  • ISSN

    1211-3131

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    103-126

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus