Vzdělávání seniorů. Senioři jako účastíci vzdělávacío programu v oboru památkové péče
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F21%3AN0000104" target="_blank" >RIV/75032333:_____/21:N0000104 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.kuv.upol.cz/post/vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-senior%C5%AF-senio%C5%99i-jako-%C3%BA%C4%8Dastn%C3%ADci-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%ADho-programu-v-oboru-pam%C3%A1tkov%C3%A9-p%C3%A9%C4%8De" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz/post/vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-senior%C5%AF-senio%C5%99i-jako-%C3%BA%C4%8Dastn%C3%ADci-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%ADho-programu-v-oboru-pam%C3%A1tkov%C3%A9-p%C3%A9%C4%8De</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávání seniorů. Senioři jako účastíci vzdělávacío programu v oboru památkové péče
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný text představuje vzdělávací program, určený pro populaci v seniorském věku, jako jednu z možností, jak efektivně naplnit aktivní stárnutí. Národní památkový ústav (dále jen NPÚ), odbor edukace a dalšího vzdělávání Generálního ředitelství zpracoval koncepci nového dvouletého vzdělávacího programu určeného pro seniorské posluchače, „Památkovou akademii třetího věku“, kterou uvedl na podzim roku 2019 do života, a kterou lze zařadit jako jeden z výstupů dlouhodobé koncepce rozvoje Národního památkového ústavu 2019–2023 (DKRVO – Metody zpřístupnění památkového fondu pro celoživotní vzdělávání). Do souvislostí jsou dány pojmy, jako je celoživotní učení, vzdělávání seniorů, institucionální zajištění vzdělávacích aktivit pro seniory. Studie se zabývá projektováním, realizací a následně pak evaluací vzdělávací aktivity. Studijní plán je koncipován tak, aby posluchače směřoval k naplnění stanovaných cílů, kterými je aktivně proškolit seniory pro možnost jejich uplatnění v úloze dobrovolníků, či potencionálních průvodců na objektech ve správě NPÚ. Evaluace vzdělávacího programu je zaměřena na osobní přínos studia seniorům, a zda lze na studium nahlížet jako na formu mezigeneračního učení. Výzkumné závěry o dobrovolnické a průvodcovské činnosti účastníků prvního běhu Památkové akademie budou komparativní metodou srovnány s daty, která byla poskytnuta vybranými kastelány NPÚ, vypovídající o současné dobrovolnické a průvodcovské činnosti na objektech a s daty poskytnutými hlavní koordinátorkou dobrovolnických činností v NPÚ.
Název v anglickém jazyce
Senior education. Seniors as participants in the educational program in the field of monument care
Popis výsledku anglicky
This text represents an educational program designed for the eldery population as one of the ways to effectively fulfill active aging. The National Monument Institute (NMI), Department of Education and Further Education of the Directorate-General, developed the concept of a new two-year educational program for senior students, „Monument Academy Of The Third Age“. The concept was implemented in the fall of 2019, and can be included as one of the outputs of the long-term development concept of the National Monument Institute 2019-2023 (DRKVO – Methods of making the monument fund available for lifelong learning). Concepts such as lifelong learning, education for seniors, institutional provision of educational activities for seniors are put into context. The study deals with the design, implementation and subsequent evaluation of educational activities. The study plan is designed so that students aim to meet the set goals, which are to actively train seniors for the possibility of their use as volunteers or potential guides in the monument facilities managed by the NMI. The evaluation of the educational program is focused on the personal benefits of study for seniors, and whether study can be seen as a form of intergenerational learning. The research conclusions on volunteer and guide activities of the participants of the first run of the Monumets academy will be compared with data provided by selected NMI wardens, reporting on current volunteer and guide activities in the monument facilities, and with data provided by the NMI main coordinator of volunteer activities.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
nečíslováno
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—