Válečné osudy sbírky umění Augusta Švagrovského
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F22%3AN0000024" target="_blank" >RIV/75032333:_____/22:N0000024 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Válečné osudy sbírky umění Augusta Švagrovského
Popis výsledku v původním jazyce
V prvním desetiletí věnoval roudnický rodák a mecenáš umění Roudnici nad Labem přes 200 obrazů a položil tak základy současné Galerii moderního umění. Město pro ni však nemělo adekvátní prostory, proto nejdříve několik let díla ležela na probošství a až v roce 1913 se dočkala prezentace. Nejdříve v aule městských škol a pak v prostorách roudnického zámku. Natrvalo měla být sbírka vystavena v druhém patře budovy spořitelny na centrálním náměstí. Do jejích osudů však zasáhla druhá světová válka, kdy pražská Ústředna pro židovské vystěhovalectví rozhodla, že místo galerijního prostoru vzniknou byty pro četníky. Obrazy se měly přesunout do bývalé synagogy v Havlíčkově ulici, ta však nebyla pro tyto účely vhodná, a tak nakonec ležely až do konce války ve skříních a lemovaly zdi zasedací místnosti spořitelny.
Název v anglickém jazyce
War adventures of the art collection of August Švagrovský
Popis výsledku anglicky
In the first decade, the fellow countryman of Roudnice and art patron August Švagrovský donated over 200 paintings to the town of Roudnice nad Labem, thus laying the foundation for the current Gallery of Modern Art. However, the city did not have adequate space for this collection, so the works were first lying in the rectory for a few years and were not presented to the public until 1913. For the first time, the exhibition was installed in the hall of the city schools and later on the premises of the Roudnice Château. The collection was to be permanently displayed on the second floor of the Roudnice savings bank building in the central square of the town. However, the Second World War intervened in its fate, when the Prague Centre for Jewish Emigration decided that apartments for gendarmes would be built instead of the gallery space. The paintings were supposed to be moved to the former synagogue in Havlíčkova Street, but it was not suitable for these purposes, so they ended up lying in cabinets until the end of the war, lining the walls of the meeting room of the savings bank.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Monumentorum Custos. Časopis pro památky severozápadních Čech.
ISSN
1803-781X
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
63-68
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—