Krajinou a městem: nizozemské obrazy ze šlechtických sbírek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F22%3AN0000074" target="_blank" >RIV/75032333:_____/22:N0000074 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krajinou a městem: nizozemské obrazy ze šlechtických sbírek
Popis výsledku v původním jazyce
Studie, zaměřená nizozemskou krajinomalbu, je soustředěna na tuto skladbu ve státních i soukromých hradech a zámcích, ale i v institucích, do nichž byla rozptýlena při konfiskacích po roce 1945. Na vybraných příkladech je připomenut vývoj tohoto druhu krajinářství od 16. po sklonek 19. století. Podstatou byla okolnost, že právě tento nový malířský druh se začal rozvíjet v kalvínském obrazoboreckém Nizozemí, kde přestaly mít uplatnění náboženské výjevy. Přesto rozvíjející se typologie krajin začala vstupovat i na práh oblasti náboženské, ale postupně i mytologické a žánrové. V jednotlivých obdobích začala mít krajinomalba své specialisty na určitá témata zejména z prostředí venkova. Kromě využití námětu čtyř ročních období nejoblíbenějším se stávalo zobrazení zimy s bruslaři na zmrzlých kanálech, posléze atmosféricky působivá krajina s charakteristickými větrnými mlýny. Ve studii jsou sledováni i nizozemští romanisté, kteří zobrazovali dramatickou krajinu Alp, jak je poznávali na vyhledávané cestě do Říma. Naopak v době baroka zde přejímali klasicistní malebné krajinné prvky. Rozvoj tradiční, realisticky zaměřené krajinomalba z druhé poloviny 17. století, ovlivňující celoevropskou produkci, v závěru 19. století skončil s nástupem zcela vítězící fotografie
Název v anglickém jazyce
Through the landscape and the city: Dutch paintings from aristocratic collections
Popis výsledku anglicky
The study focused on Dutch landscape painting and centres on this composition in state and privately-owned castles and palaces, as well as in the institutions into which it scattered during the confiscations after 1945. With selected examples, the development of this type of landscape painting from the 16th to the end of the 19th century is highlighted. The essence was the circumstance that this particular new type of painting began to develop in the iconoclasm of the Calvinistic Netherlands, where religious scenes had ceased to have a place.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
The Journal of Culture
ISSN
2336-7849
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
2-15
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—