Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jaký je dobrý kostel? Sakrální architektura a liturgická obnova po II. vatikánském koncilu v ČSR na příkladu brněnské diecéze

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F24%3AN0000027" target="_blank" >RIV/75032333:_____/24:N0000027 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jaký je dobrý kostel? Sakrální architektura a liturgická obnova po II. vatikánském koncilu v ČSR na příkladu brněnské diecéze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace se zabývá dobou přijímání koncilních závěrů v brněnské diecézi z pohledu architektury a výtvarného umění na pozadí politických vlivů na římskokatolickou církev. Od doby konce II. vatikánského koncilu v roce 1965 až do roku 1989, kdy se s politickými změnami církev dostala z vlivu státní církevní politiky. Pokoncilní liturgická obnova znamenala proměnu liturgického prostoru. Brněnská diecéze s největším počtem katolických věřících v ČSR, reagovala záhy na nové koncilní zásady vytvořením liturgické komise. Ta prostřednictvím svého výtvarného odboru měla na starosti úpravu presbytářů a zavádění nových prvků jako byl oltářní stůl, ambon, sedes a nového uplatnění svatostánku. Změny se dotýkaly stovek kostelů a kaplí, které bylo nutné nové liturgii přizpůsobit. Na konci šedesátých let vznikaly seznamy movitých kulturních památek. Velká část kostelů a jejich inventářů byla do seznamů zapsána. Památkáři proto měli vysoký zájem dohlížet na případné úpravy v památkově chráněných objektech, tak aby nedošlo k žádným umělecko-historickým škodám. První fází bylo očišťování liturgických prostor od starších nepotřebných nánosů, povětšinou do kostela přinesených laiky, které s novou liturgií nesouvisely. Další fází bylo zavádění výše uvedených nových liturgických předmětů. Na jejich vytvoření a umístění se podíleli jak architekti, tak výtvarníci. Diecéze neměla vlastní huť, která by z tohoto pohledu pracovala na jednotlivých zakázkách pro farnosti. Duchovní správci si proto většinou sami hledali přes vlastní vazby nebo doporučení umělce, jichž byl ve sledované době nedostatek, kteří jim liturgicky správné řešení presbytáře navrhnou. I přes velký počet jmen, které se na nich v následujících letech podílelo, konstatovala liturgická komise, že stále není vytvořena ideální liturgická úprava. Dohled nad uměleckými zakázkami pro církev částečně řešil stát. Komise Českého fondu výtvarných umění posuzovaly ideovou, uměleckou kvalitu děl a odsouhlasovaly jejich financování. Tento systém ovšem nepřevzal kontrolu nad všemi výtvarnými zakázkami a farnosti najímaly a financovaly umělce dále samy. V průběhu více než dvaceti let vzniklo velké množství církevního umění, které v různých podobách představuje katalog publikace. S postupující demokratizací společností a konsolidačními snahami ve vztahu státu a církve začal narůstat také počet projektů na nové kostely a kaple. Publikace představuje pro brněnskou diecézei jejich co možná nejkompletnější přehled. Od těch, které vznikly pouze jako projekty na papíře, až po ty, které byly dostavěny, a buď po otevření dále sloužily svému původnímu účelu, nebo byly přeměněny na kulturní domy nebo síně tradic. Obecně jejich výstavba probíhala pod neustálým byrokratickým dohledem státní církevní politiky, která nedovolila větší veřejné projevy církve, a to včetně nových kostelů. Římskokatolickou církev tak stále udržovala navenek jako „strnulý pozůstatek starých časů.“ Nastupující normalizace další tendence na poli architektury nových kostelů pak zcela potlačila. Dobu a snahy církve o přijímání liturgické obnovy a aggiornamenta tak z pohledu architektury a výtvarného umění lze charakterizovat jako dobu nenaplněných ambicí.

  • Název v anglickém jazyce

    What is a Good Church? Sacred Architecture and Liturgical Renewal after the Second Vatican Council in the ČSR on the Example of the Diocese of Brno

  • Popis výsledku anglicky

    The publication deals with the period of adoption of the conclusions of the Second Vatican Council in the Brno diocese from the perspective of architecture and fine arts, against the background of political influences on the Czech Roman Catholic Church. Since the end of the Second Vatican Council in 1965 until 1989, when political changes in the country caused the church to get out from under the influence of the state’s politics concerning religion. The post-council changes of the liturgy resulted in a transformation of the liturgical space and at the of the sixties, in the increasing number of commissions of new churches and chapels.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7480-210-2

  • Počet stran knihy

    351

  • Název nakladatele

    Národní památkový ústav

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy