Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Občan Brych a spol.: Film, televize, intelektuálové a KSČ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F13%3A%230000020" target="_blank" >RIV/75112779:_____/13:#0000020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Občan Brych a spol.: Film, televize, intelektuálové a KSČ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Podstatou moderního totalitarismu byla kromě represivních prostředků také pseudonáboženská imaginace, jež byla přitom v zásadě totožná s filmovou propagandou, jinak řečeno, film sloužil komunistům i nacistům jako hlavní nástroj ideologické manipulace. Těmito prostředky měnily totalitní režimy celou společnost, nevyjímaje intelektuály, ke svému obrazu. Intelektuálové přitom samozřejmě také účinkovali jako přesvědčení a ochotní tvůrci filmové propagandy. V 50., resp. 60. letech začne úlohu nejdůležitějšíhlásné trouby komunistické ideologie plnit ještě televize. Jenže zanedlouho zklame režim jeho vlastní ?think tank?, intelektuální elita, která své kritické postoje dá nejzřetelněji najevo prostřednictvím filmu (plejáda mladých dramaturgů, scenáristů a režisérů), ale i v publicistických pořadech ČST. Druhá část studie podává nástin základní typologie filmových a televizních obrazů intelektuála: 1) Intelektuál ? asociál (nepřítel). Odmítá se zapojit do budování nové společnosti, sabotuje h

  • Název v anglickém jazyce

    Citizen Brych and co.: Movie, television, intellectuals and Communist party of Czechoslovakia

  • Popis výsledku anglicky

    Study describes basic types of portrayal of intellectuals in television and movies: 1) Intellectual-asocial (enemy). He refuses to take part in creating of the new society, he undermines it and spreads ideological ?infection? (for example Výstaha by screenplay of Marie Majerová). Quite often we can find especially in the movies an example of hesitating intellectual, who ?opens his eyes? and sets to work on the new society ? becomes a member of the working class. 2) Intellectual-neutral. Intellectual isan apolitical person forced by the circumstances to express explicit view. In the 1950s is the most common intellectual the wavering, hesitant one, who eventually finds his way to the ?right side?. 3) Intellectual-ideal (hero). The TV serials of the normalisation era introduced rows of skilled specialist-communists with a college education. It was no longer true, that the right background was enough for holding a professional office.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Komunističtí intelektuálové a proměna jejich vztahu ke KSČ (1945?1989)

  • ISBN

    978-80-87211-93-9

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    214-226

  • Počet stran knihy

    254

  • Název nakladatele

    ÚSTR

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly