Hodnoty a hodnocení v dějepise
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F18%3A00004943" target="_blank" >RIV/75112779:_____/18:00004943 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf" target="_blank" >https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnoty a hodnocení v dějepise
Popis výsledku v původním jazyce
Studie představuje přístupy zahraniční, převážně anglosaské didaktiky dějepisu k morálnímu hodnocení v historickém vzdělávání a formou několika sond ilustruje povahu morálních úsudků v českém školním prostředí. Teoretický rámec přístupu k morálnímu uvažování a jednání tvoří na straně jedné kategorizace historického vyprávění Jörna Rüsena, na straně druhé model historické empatie Stephana Levesquea. Rüsen využívá pro svou typologii historického vyprávění několik kategorií, mezi něž patří i vztah k morálním hodnotám a morálnímu uvažování. V tomto textu používáme tento model jako podpůrný argument pro legitimitu morálního hodnocení. Levesqueův model historické empatie je založen na třech vzájemně propojených procesech: historické imaginaci, historické kontextualizaci a morálním úsudku. Levesque zdůrazňuje kognitivní rozměr historické empatie, tedy nutnost racionální analýzy, která je spojena především s důkladnou kontextualizací hodnocené situace. Také vlastní morální úsudek je do značné míry založen na historické analýze. Nejprve je třeba rekonstruovat dobové morální slovníky a až poté z těchto dobových kontextů vykročit a hodnocení založit na soudobých morálních normách. Levesque uvažuje i o minimálním morálním standardu naší západní společnosti. Studie také představuje různé reflexe hodnotové plurality a úskalí, která to nese pro školní prostředí. Závěrečná část studie je věnována několika konkrétním příkladům ilustrujícím praxi morálních soudů ze strany českých žáků a učitelů. Autor dochází k závěru, že morální hodnocení je v praxi implicitně přítomno, ovšem není příliš strukturováno. Autor doporučuje kultivaci této praxe prostřednictvím podnětů ze zahraniční didaktiky.
Název v anglickém jazyce
Values and judgments in history
Popis výsledku anglicky
This study explores approaches to moral assessment in history education, dominantly coming from the English speaking world. Using several examples, it probes into the specifics of moral reasoning dominant in the Czech educational system. The theoretical framework of moral reasoning and moral action is based on both typology of historical consciousness by Jörn Rüsen and a model of historical empathy by Stephan Levesque. Rüsen builds his typology on several categories with relation to moral values and relation to moral reasoning among them. WE use his typology as an argument supporting the legitimacy of moral assessment. Levesque’s model of historical empathy uses a nexus of three interconnected processes: historical imagination, historical contextualization and moral assessment. Levesque highlights cognitive dimension of historical empathy- a necessity of rational analysis, that needs to be rooted in thorough contextualization of the situation under assessment. Moral assessment thus relies on historical analysis. One needs to first reconstruct moral dictionary of the time and ground the moral assessment on contemporary values only after stepping out of the period ones. Levesque also ponders up on minimal moral standard of our Western society. The study introduces various reflections upon plurality of values and challenges it presents to formal educational system. Final section of the study depicts several examples of moral judgements illustrious to the practice of Czech teachers and students. The author of the study concludes that moral assessment is inherent to the Czech history teaching, but it lacks a structured approach. Using inspirations from didactics is suggested as an improvement to this prevailing practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD03000063" target="_blank" >TD03000063: Inovace výuky dějepisu: vývoj digitální aplikace pro práci s prameny</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historie — Otázky — Problémy
ISSN
1804-1132
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
2/2017
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
57-71
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—