Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hodnoty a hodnocení v dějepise

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F18%3A00004943" target="_blank" >RIV/75112779:_____/18:00004943 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf" target="_blank" >https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hodnoty a hodnocení v dějepise

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie představuje přístupy zahraniční, převážně anglosaské didaktiky dějepisu k morálnímu hodnocení v historickém vzdělávání a formou několika sond ilustruje povahu morálních úsudků v českém školním prostředí. Teoretický rámec přístupu k morálnímu uvažování a jednání tvoří na straně jedné kategorizace historického vyprávění Jörna Rüsena, na straně druhé model historické empatie Stephana Levesquea. Rüsen využívá pro svou typologii historického vyprávění několik kategorií, mezi něž patří i vztah k morálním hodnotám a morálnímu uvažování. V tomto textu používáme tento model jako podpůrný argument pro legitimitu morálního hodnocení. Levesqueův model historické empatie je založen na třech vzájemně propojených procesech: historické imaginaci, historické kontextualizaci a morálním úsudku. Levesque zdůrazňuje kognitivní rozměr historické empatie, tedy nutnost racionální analýzy, která je spojena především s důkladnou kontextualizací hodnocené situace. Také vlastní morální úsudek je do značné míry založen na historické analýze. Nejprve je třeba rekonstruovat dobové morální slovníky a až poté z těchto dobových kontextů vykročit a hodnocení založit na soudobých morálních normách. Levesque uvažuje i o minimálním morálním standardu naší západní společnosti. Studie také představuje různé reflexe hodnotové plurality a úskalí, která to nese pro školní prostředí. Závěrečná část studie je věnována několika konkrétním příkladům ilustrujícím praxi morálních soudů ze strany českých žáků a učitelů. Autor dochází k závěru, že morální hodnocení je v praxi implicitně přítomno, ovšem není příliš strukturováno. Autor doporučuje kultivaci této praxe prostřednictvím podnětů ze zahraniční didaktiky.

  • Název v anglickém jazyce

    Values and judgments in history

  • Popis výsledku anglicky

    This study explores approaches to moral assessment in history education, dominantly coming from the English speaking world. Using several examples, it probes into the specifics of moral reasoning dominant in the Czech educational system. The theoretical framework of moral reasoning and moral action is based on both typology of historical consciousness by Jörn Rüsen and a model of historical empathy by Stephan Levesque. Rüsen builds his typology on several categories with relation to moral values and relation to moral reasoning among them. WE use his typology as an argument supporting the legitimacy of moral assessment. Levesque’s model of historical empathy uses a nexus of three interconnected processes: historical imagination, historical contextualization and moral assessment. Levesque highlights cognitive dimension of historical empathy- a necessity of rational analysis, that needs to be rooted in thorough contextualization of the situation under assessment. Moral assessment thus relies on historical analysis. One needs to first reconstruct moral dictionary of the time and ground the moral assessment on contemporary values only after stepping out of the period ones. Levesque also ponders up on minimal moral standard of our Western society. The study introduces various reflections upon plurality of values and challenges it presents to formal educational system. Final section of the study depicts several examples of moral judgements illustrious to the practice of Czech teachers and students. The author of the study concludes that moral assessment is inherent to the Czech history teaching, but it lacks a structured approach. Using inspirations from didactics is suggested as an improvement to this prevailing practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TD03000063" target="_blank" >TD03000063: Inovace výuky dějepisu: vývoj digitální aplikace pro práci s prameny</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historie — Otázky — Problémy

  • ISSN

    1804-1132

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2/2017

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    57-71

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus