Efektivní systémy a pohony pro malá letadla
Cíle projektu
Cílem projektu je vyvinout a integrovat nové motorové díly pro malé turbíny s výkonem do 1000 kW a navrhnout nové efektivní výrobní postupy těchto komponent. Projekt se bude také zabývat novými systémy motoru, které přispějí k celkové vyšší účinnosti pohonných jednotek, větší bezpečnosti a ke snížení zátěže pilotů při pilotáži. Nové systémy motoru a technologie vyvinuté v rámci projektu ESPOSA by měly snížit přímé provozní náklady (DOC) o 10-14 %. Projekt ESPOSA by měl zajistit lepší cenovou dostupnostGTE motorů a snížení přímých provozních nákladů prostřednictvím vývoje inovativních koncepcí pro klíčové části motoru a nových nízkonákladových výrobních technologií.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Podpora projektů sedmého rámcového programu Evropského společenství pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace (2007 až 2013) podle zákona č. 171/2007 Sb.
Veřejná soutěž
FP7-AAT-2011-RTD-1
Hlavní účastníci
Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
Druh soutěže
RP - Spolufinancování programu EK
Číslo smlouvy
MSMT-34668/2012-32
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft
Anotace anglicky
The project objective is to develop and integrate new engine parts for small turbines with power up to 1000 kW and propose new efficient manufacturing methods of components. The project will also address the new engine systems that contribute to the overall power plant efficiency, greater safety and reduced pilot workload during piloting. New systems and engine technologies developed in the project Esposa should reduce direct operating costs (DOC) of 10-14%. Esposa project should ensure better affordability GTE engines and reduce direct operating costs through the development of innovative concepts for key parts of the engine and the new low-cost manufacturing technologies.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
CEP - vedlejší obor
JT - Pohon, motory a paliva
CEP - další vedlejší obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20301 - Mechanical engineering
20304 - Aerospace engineering
20704 - Energy and fuels
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Hodnocení výsledků řešení ministerstvo neprovádí, neboť podmínkou podpory je, že uchazeč byl vybrán mezinárodním poskytovatelem v souladu s pravidly příslušného programu. Projekt je hodnocen až po jeho schválení mezinárodním poskytovatelem.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2012
Ukončení řešení
30. 9. 2015
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
4. 3. 2015
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP16-MSM-7E-U/01:1
Datum dodání záznamu
6. 10. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
80 545 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
15 674 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
65 336 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
80 545 tis. Kč
Statní podpora
15 674 tis. Kč
19%
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
CEP
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
Doba řešení
01. 01. 2012 - 30. 09. 2015