Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
Cíle projektu
Vývojová dysgrafie (DD), vyskytující se u 10–30% dětí školního věku, je porucha nebo obtížnost produkce psaného jazyka, která souvisí s mechanikou psaní. Diagnóza a/nebo hodnocení DD vyžaduje komplexní vyšetření zahrnující analýzu grafomotorických dovedností a kognitivních schopností. Doposud se tyto analýzy provádí především subjektivně. V rámci tohoto multidisciplinárního projektu navrhneme objektivní počítačovou metodu analýzy paměťových a vizuoprostorových schopností, budeme zkoumat pokročilé metody digitální parametrizace grafomotorických dovedností, a navrhneme novou komplexní škálu hodnocení DD (DD-RS), založenou na kvantitativní analýze písma/kresby. Nakonec využijeme matematického modelování a navrhneme systém, který bude hodnotit DD na základě nové škály automaticky. Výsledky budou průběžně publikovány v časopisech s impaktním faktorem (4 články), v recenzovaných českých časopisech (4 články), v konferenčních sbornících (6 článků), a nakonec i v monografii.
Klíčová slova
developmental dysgraphiaonlinehandwritingdrawinggraphomotoricscognitive abilitiesdiagnosisratingscalequantitative analysisparameterizationmathematical modelling
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 22 (SGA0201800001)
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
18-16835S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Research of advanced developmental dysgraphia diagnosis and rating methods based on quantitative analysis of online handwriting and drawing
Anotace anglicky
Developmental dysgraphia (DD), being observed among 10–30% of school-aged children, is a disturbance or difficulty in the production of written language that has to do with the mechanics of writing. Diagnosis and/or rating of DD requires a complex examination including graphomotorical skills and cognitive abilities analysis. Until now, these analyses have been performed mainly subjectively. In the frame of this multidisciplinary project, we are going to propose an objective computerized methodology of memory and visuospatial ability analysis, we are going to research advanced digital graphomotorical skills parameterization, and to propose a new complex DD rating scale (DD-RS) based on the quantitative handwriting/drawing analysis. Finally, we are going to employ the mathematical modelling methods in order to design a system that will rate DD based on the newly proposed scale automatically. Results will be continuously published in journals with impact factor (4 articles), in Czech peer-reviewed journals (4 articles), in conference proceedings (6 papers), and finally in a monograph.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
OECD FORD - vedlejší obor
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AN - Psychologie
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2018
Ukončení řešení
31. 12. 2023
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
25. 3. 2020
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP22-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
22. 2. 2022
Finance
Celkové uznané náklady
6 261 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 708 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
553 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
6 261 tis. Kč
Statní podpora
5 708 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Psychology (including human - machine relations)
Doba řešení
01. 01. 2018 - 31. 12. 2023