Modernizace komerčního vzdělávání v Předlitavsku v letech 1848-1918: projevy, trendy, mechanismy
Cíle projektu
Projekt si klade za cíl analyzovat proces modernizace komerčního vzdělávání v Předlitavsku v letech 1848-1918. Představí klíčové trendy, projevy, mechanismy a socioekonomické souvislosti tohoto procesu. Hlavní devíza projektu spočívá v širokém uplatnění komparace, v kombinaci makropřístupu a mikroanalýzy a ve studiu minimálně reflektovaného tématu v rozsahu předlitavské části habsburské monarchie. Projekt bude založen na komparativní analýze základních kvantitativních a kvalitativních parametrů komerčně vzdělávací infrastruktury. Při studiu tématu sestoupíme dílčími sondami na úroveň vybraných škol, míst a regionů. Součástí projektu bude analýza postojů ke komerčnímu vzdělávání na centrální, zemské, regionální a lokální úrovni, studium angažmá státní správy, komunálních a zemských samospráv, profesních organizací a spolků. Rozsáhlé spektrum tištěných a archivních pramenů školské i neškolské provenience umožní komplexní přístup k tématu.
Klíčová slova
Cisleithania19th Century20th CenturyCommercial EducationModernizationSocietyEconomy
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Ostravská univerzita / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-06062S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The modernisation of commercial education in Cisleithania 1848-1918: patterns, trends, processes
Anotace anglicky
This project aims to analyse the process of modernization of commercial education in Cisleithania in the years 1848-1918. It will present the key trends, patterns, processes and socio-economic context of this process. The core of this project lies in the wide application of the comparative method by combining macro-approach and micro-analysis, and in the study of a topic that received very little attention in the scope of the Cisleithanian region of the Habsburg monarchy. Using probes, we will descend to the level of selected schools, sites and regions. The project will include analyses of attitudes to commercial education at the central, provincial, regional and local levels, research on involvement by the public administration, municipal and provincial governments, professional organizations and associations.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AB - Dějiny
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
2 946 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 946 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 946 tis. Kč
Statní podpora
2 946 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025