Historie geometrické pravděpodobnosti v českých zemích na přelomu 19. a 20. století
Cíle projektu
Projekt je věnován historickému vývoji teorie geometrické pravděpodobnosti a jejích aplikací v českých zemích na přelomu 19. a 20. století. Kromě rozboru a zhodnocení vědeckých příspěvků českých vědců, zejména E. Czubera a B. Hostinského, je projekt zaměřen i na práce vzdělávacího charakteru a na uplatnění geometrické pravděpodobnosti ve výuce. Historie teorie geometrické pravděpodobnosti dosud nebyla systematicky zpracována, a navíc ve výuce na středních a většinou i vysokých školách je tato teorie zcela opomíjena, přestože se uplatňuje v mnoha oblastech našeho života, od lékařství přes biologii až po materiálové inženýrství. Přitom ještě na počátku 20. století byla geometrická pravděpodobnost zahrnuta do výuky na střední škole. Příspěvek k její historii navíc skýtá příležitost zajímavým a přesvědčivým způsobem ukázat užitečnost a důležitost matematiky. Cílem projektu je tedy jednak vyplnit prázdné místo v historii vědy, jednak přispět k rozvoji vzdělání a popularizaci vědy.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Akademie věd České republiky
Program
Granty výrazně badatelského charakteru zaměřené na oblast výzkumu rozvíjeného v současné době zejména v AV ČR
Veřejná soutěž
Výzkumné granty 9 (SAV02009-A)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
IAA801240901
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
History of geometric probability in the Czech lands at the turn of the 19th and 20th centuries
Anotace anglicky
The project is devoted to the historical development of the theory of geometric probability and its applications in the Czech lands at the turn of the 19th and 20th centuries. Besides the analysis and evaluation of scientific contributions, above all those of E. Czuber and B. Hostinský, the project is also aimed at educational treatises and textbooks. History of this theory has not yet been systematically elaborated; moreover, in the present school education, this theory is omitted in spite of exceptionally wide applications in many domains of our lives, from medicine and biology to material engineering. However, still at the beginning of the 20th century, geometric probability was included in the secondary school education. The contribution to its history also helps to show the usefulness and importance of mathematics. The aim of the project is therefore to fill in a clear space in the history of science, and to contribute to the development of education and popularization of science.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AB - Dějiny
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Při řešení projektu byl podrobně zmapován historický vývoj teorie geometrické pravděpodobnosti a byl zhodnocen přínos českých matematiků k rozvoji této disciplíny. Rovněž byly vytvořeny materiály pro výuku geometrické pravděpodobnosti na střední škole.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2009
Ukončení řešení
31. 12. 2011
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
18. 3. 2011
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP12-AV0-IA-U/02:2
Datum dodání záznamu
28. 6. 2013
Finance
Celkové uznané náklady
255 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
255 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
255 tis. Kč
Statní podpora
255 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Akademie věd České republiky
CEP
AB - Dějiny
Doba řešení
01. 01. 2009 - 31. 12. 2011